
Tendenču maiņa un informācijas piesātinātā vide būtiski ietekmē patērētāju vēlmes un uzmanības sadali attiecībā uz dažādiem zīmoliem. Jaunu patērētāju piesaiste un uzmanības noturēšana kļūst arvien izaicinošāka, tāpēc logotipu loma un nozīme šodien ir lielāka nekā jebkad agrāk. Tāpat kā vārda un uzvārda iniciāļi, arī logotips ir cieši saistīts ar zīmola identitāti, ne tikai atspoguļojot uzņēmuma unikalitāti un palīdzot izcelties starp konkurentiem, bet arī norādot zīmola piederību konkrētajam produktam vai pakalpojumam.
Ir būtiski ieguldīt logotipa izstrādē, jo pārdomāts logotips pievērsīs patērētāja uzmanību un iedarbosies uz zemapziņu, pavēstot, ko uzņēmums piedāvā. Veiksmīgs logotips rada pozitīvas asociācijas un emocionālu saikni ar patērētāju, kas ir būtiski ilgtermiņa attiecību veidošanā. Turklāt, logotips kalpo kā vizuāla saziņas forma, kas var pārvarēt valodas barjeras, veicinot globālu zīmola atpazīstamību un uzticamību visā pasaulē. Ieguldījums logotipa izstrādē ir būtiska investīcija zīmola nākotnē, jo tas palīdz veidot spēcīgu un atmiņā paliekošu uzņēmuma tēlu.
Jo vienkāršāk, jo labāk
Uzņēmumu cīņa par patērētāju uzmanību kļūst sīvāka, jo šobrīd piedzīvojam informācijas piesātinātību. Šajā situācijā logotipu loma ir īpaši nozīmīga. Arvien biežāk uzņēmumi izstrādā vienkāršus, skaidrus logotipus, izvairoties no pārāk daudz vizuāliem elementiem un krāsām. Šāda pieeja palīdz vieglāk uztvert zīmola būtību, ātrāk pamanīt zīmolu un labāk to atcerēties, iedarbojoties gan uz apziņu, gan zemapziņu. Uzņēmumiem, kas piedāvā pakalpojumus vai darbojas mazumtirdzniecībā un komercijā, ieteicams izvēlēties vienkāršu logo, tādu, kuru šķietami ar vienu otas vilcienu var uzzīmēt ikviens. Vienlaikus ir arī lieliski piemēri ar sarežģītiem logotipiem, kas radīti uzņēmumu pirmsākumos, atbilstoši tā laika tendencēm. Šādus logotipus pazīst ikviens un mūsdienās ir sarežģīti atkārtot ko līdzīgu. Vieni no spilgtākajiem piemēriem ir “Porsche”, “Versace” u.c. Detalizētāk apskatot katru no tiem, var secināt, ka tiem ir bagāta vēsture - "Versace" logotips ietver medūzas galvu, kas ir grieķu mitoloģijas simbols un pārstāv gan skaistumu, gan spēku. Medūzas izvēle ir saistīta ar itāļu dizainera Džanni Versačes aizraušanos ar klasisko antīko kultūru un mitoloģiju. Savukārt "Porsche" logotips apvieno vairākus simbolus un vēsturiskus elementus - tas sastāv no vairoga, kas sadalīts četrās daļās ar diviem sarkanmelniem stariem, kā arī zirgu centrā un vārdu “Porsche” augšpusē. Katrs elements ir rūpīgi izvēlēts, lai nodotu zīmola stāstu un mantojumu. Jāatzīmē, ka mūsdienās vienkāršība ir drošāka izvēle, jo pārāk sarežģīti logotipi var radīt neskaidrības un apgrūtināt ātru zīmola identitātes uztveršanu, it īpaši digitālajā vidē, kur uzmanība ir īslaicīga. Uzņēmums nekļūdīsies ar vienkāršību, turpretim, izvēloties sarežģītākus logo ar daudz smalkām detaļām, pastāv lielāks risks kļūdīties.
No pildspalvas līdz lielizmēra objektiem
Logotipa izstrādē jāņem vērā, ka laika gaitā var rasties nepieciešamība realizēt logo uz dažādiem objektiem, tāpēc svarīgi, lai tas ir viegli uztverams un realizējams gan uz pildspalvas, gan liela izmēra baneriem u.c. vietām. Tendences un cilvēku gaumes mainīsies, tāpēc ieteicams ieguldīt laiku un finanses veiksmīga logotipa izstrādē jau no pirmsākumiem. Tas nākotnē atvieglos vizuālās identitātes izmaiņu veidošanu, piemēram, mainot krāsas vai formu, taču saglabājot sākotnēji izmantoto simbolu.
Uzticēties pārbaudītam vērtībām
Par nepieciešamību veikt zīmola atjaunošanu jeb rebrendingu, signalizē uzņēmuma pārdošanas rezultāti. Ieviešot pavisam jaunu logotipu vai pārveidojot jau esošo, papildus izstrādājot arī atbilstošu mārketinga stratēģiju, zīmols iegūst jaunu izskatu patērētāja acīs un rodas iespēja iegūt arī jaunus patērētājus. Tomēr, ja logotips jau ir nostiprinājies sabiedrības prātos, ieteicams nevis radīt pavisam jaunu logotipu, bet gan atjaunot un modernizēt esošo. Piemēram, visiem zināmā biezpiena sieriņa “Kārums” zīmola modernizācija tika veikta, saglabājot vārnas simbolu, kas ir pazīstams plašai sabiedrībai jau no pirmsākumiem.
Nozīmīgs faktors – zīmola stratēģija
Grafiskās zīmes mērķis ir “iekļūt” cilvēku prātos, lai veicinātu logotipa asociēšanu ar konkrētu produktu vai pakalpojumu. Turpretim veidu, kā tas tiek sasniegts, nosaka zīmola stratēģija, kas nedrīkst būt nošķirta no dizaina. Logotipa izstrādē uzņēmumiem iesaku izmantot profesionālas aģentūras, nevis vienu dizaineri, lai izvairītos no situācijas, kad sākumā tiek izveidots simbols, un tikai pēc tam tas tiek piesaistīts zīmola vēstījumam. Ja zīmola stratēģijā noteikts, ka produkts vai pakalpojums ir ātri lietojams, viegli uztverams un demokrātisks, nav ieteicams veidot sarežģītu logo, jo tas neatspoguļos zīmola identitāti un vēstījumu. Piemēram, zīmola “Matchful” logo iever vienu simbolu – burtu “M”, kas simbolizē divus, rokās sadevušos cilvēkus. Šī dizaina izvēle nav nejauša, jo tā precīzi atspoguļo lietotnes mērķi un uzņēmuma filozofiju – sniegt iespēju cilvēkiem veidot saderīgas romantiskas, sociālas vai profesionālas attiecības, balstoties uz viņu psihotipu. “Matchful” platforma garantē, ka lietotājiem tiks piedāvāti līdzīgi domājoši partneri, kas atbilst viņu personībai un vērtībām, veidojot veiksmīgas saderības.
Atbilstoša krāsu izvēle
Logotipa krāsai ir būtiska nozīme, jo jāatspoguļo segments, kurā uzņēmums piedāvā savus produktus vai pakalpojums, tāpēc ieteicams izpētīt, ko simbolizē katra krāsa. Piemēram, ārstniecības iestādes tiek asociētas ar baltu krāsu, ekoloģija, daba un ilgtspēja - ar zaļu. Savukārt ēdināšanas joma ar siltiem toņiem, kas veicina apetīti.
Lai arī neapzināti, tomēr melns logo uz balta fona signalizēs, ka produkti vai pakalpojumi būs dārgi, ekskluzīvi, bet balts logo uz melna fona liecina par profesionalitāti, uzticamību un precizitāti. Protams, laika gaitā nostiprinātos standartus attiecībā uz zīmola krāsām iespējams mainīt – veicot apjomīgas investīcijas, patērētājus var pārliecināt par pretējo.
Logotipa testēšana
Lai arī sākotnēji izveidotais logotips var šķist veiksmīgs un piemērots zīmola identitātei, tomēr ieteicams grafiskās zīmes versijas testēt ne tikai uzņēmuma komandā, bet arī produkta vai pakalpojuma mērķa grupā, kas tika darīts arī “Matchful” logotipa izstrādē. Pirms pieņemt lēmumu par logotipa gala versiju, ieteicams laicīgi uzzināt, kādas emocijas, asociācijas un viedokli par zīmolu logotips raisa, lai laicīgi novērstu potenciālus riskus un vairotu ieguvumus.
"Matchful" zīmola stratēģiskās komunikācijas vadītāja Ramona Dalbiņa