
Latvijā vadošais piena pārstrādes un saldējuma ražošanas uzņēmums "Food Union", kurā ietilpst ražotnes AS "Rīgas piena kombināts" un AS "Valmieras piens", 2023. gadā atradis jaunus eksporta tirgus un attīstījis esošos, kopējam apgrozījumam eksporta tirgos pieaugot no 35 miljoniem eiro 2022. gadā līdz 45 miljoniem eiro 2023. gadā. Tas sastāda jau teju 30% no kopējā konsolidētā apgrozījuma, kas 2023. gadā bija 150,2 miljoni eiro.
“Vietējā tirgus izaugsmei esot ierobežotai, viens no “Food Union” centrālajiem uzdevumiem ir audzēt eksporta muskuļus – kompetenci par citiem tirgiem, prasmi izstrādāt ārvalstu klientu vēlmēm pielāgotu produktu, un spēju vienoties ar lieliem un spēcīgiem mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem,” skaidro Artūrs Čirjevskis, “Food Union” vadītājs Latvijā un Eiropā.
Piena uzkodas – no Latvijas pasaulei
“Ja iepriekš mūsu fokuss bija vērsts primāri uz saldējuma kategorijām eksportā, tad tagad redzam tirgus pieprasījumu pēc augstas pievienotās vērtības piena uzkodām. Pateicoties pieaugošajam veselīguma trendam un pieprasījumam pēc proteīnā bāzētiem našķiem, novērojam paaugstinātu jaunu tirgu interesi pēc biezpiena sieriņiem. Citiem vārdiem, “Kārums” sieriņš, kādu mēs pazīstam jau vairāk kā 30 gadus, un, kurš dabiski ir pieprasīts vairākos etniskajos tirgos, tagad sāk piedzīvot interesi no vēl nebijušiem Eiropas tirgiem. To plānojam izmantot, veidojot jaunas un ciešas eksporta sadarbības šajā gadā,” papildina A.Čirjevskis.
Fokuss uz eksportu
Pieci lielākie “Food Union” eksporta tirgi 2023. gadā bija Igaunija, Ukraina, Lietuva, Azerbaidžana un Polija. Kopumā “Food Union” no Latvijas eksportē produktus uz 25 valstīm visā pasaulē, un pēdējo divu gadu laikā ik gadu tiek atklāti 2-4 jauni izaugsmes eksporta tirgi. Koncerns plāno turpināt ekspansiju eksporta tirgos ar augstas pievienotās vērtības produktiem – saldējumu, krēmsieru, biezpiena sieriņiem un UHT krējumiem – arī turpmākajos gados, kā arī turpināt industriālā piena pulvera tirdzniecību uzņēmumu grupas ietvaros un ārpus tā.
Biezpiena sieriņš piedzīvo savu slavas stundu
“Kārums” biezpiena sieriņu eksports pērn lielāko izaugsmi piedzīvojis Norvēģijā un Uzbekistānā, kurās eksports uzsākts tikai 2022. gadā. 2023. gadā pastiprināta un attīstīta sadarbība Nīderlandē, savukārt ASV, Izraēlā un Norvēģijā pērn tika paplašināts “Kārums” sieriņu sortiments, ieviešot speciāli šiem tirgiem paredzētus iepakojumus. 2023. gada sieriņa jaunatklātās valstis bija Rumānija un Bulgārija. Visās šajās valstīs biezpiena sieriņi tiek tirgoti ar “Kārums” zīmolu. 2024. gads ir īpašs ar pieaugošu pieprasījumu pēc uztura ziņā “vieglākiem” sieriņa-veidīgiem produktiem Eiropas valstīs – Somijā, Dānijā, Itālijā, Spānijā, Vācijā un Kiprā, kur sadarbība ar partneriem vēl ir pašā sākumā.
Latvija – vai arī krēmsiera zeme?
Vislielāko izaugsmi no esošajiem tirgiem pērn piedzīvojusi Ukraina, kur eksporta apjoms teju dubultojies – no 5 miljoniem eiro 2022. gadā uz 10 miljoniem eiro 2023. gadā, pateicoties Latvijā ražota un kvalitatīva krēmsiera distribūcijas paplašināšanai ar vairākiem klientiem. Būtisku izaugsmi piedzīvojuši arī jaunie eksporta tirgi – Kazahstāna, Grieķija un Polija – uz kurām 2023.gadā uzsākts krēmsiera eksports. Kazahstānas eksports viena gada laikā vien sasniedzis gandrīz 1 miljonu eiro.
PAR FOOD UNION LATVIJĀ
Food Union ir vadošais svaigu piena produktu un saldējuma ražotājs un izplatītājs Latvijā. Food Union grupu Latvijā veido Rīgas piena kombināts, Valmieras piens un Premia FFL. Tirgū uzņēmums ir pazīstams ar tādiem vēsturiskiem un plaši atpazīstamiem zīmoliem kā Kārums, Limbažu piens, Valmiera, Lakto, Pols, Ekselence un TIO. Uzņēmuma galvenā kompetence galvenokārt ir svaigu piena produktu un saldējuma segmentā, un tā zīmolu portfelis lepojas ar veselīgiem un augstas pievienotās vērtības produktiem, kas ražoti no vislabākās kvalitātes piena, kas iegūts no vairāk nekā 100 Latvijas lauksaimniekiem. Food Union grupas centrālais birojs atrodas Latvijā. Kopš 2019. gada Rīga ir grupas saldējumu attīstības centrs. Katru gadu Saldējuma kompetences centrā tiek izstrādātas vairāk nekā 100 jaunas saldējuma šķirnes Eiropas tirgum. Sākot ar 2024. gada janvāri par Food Union Europe, tostarp arī Food Union Latvijā, mažoritāro īpašnieku kļuvis “PAG Private Equity”. Vairāk informācijas: www.foodunion.lv.
Food Union