Eksperts: Turpmākos gadus e-komercijā rezultātus veidos marketplace
Kārlis Ozols. publicit. foto

2023.gadā PHH Group Marketplace, kurā iekļaujas arī 220.lv, apgrozījums sasniedzis 105 miljonus eiro, kas ir par gandrīz 66% vairāk nekā 2022.gadā. Kopumā aizvadītajā gadā PHH Group Marketplace veikti 3 miljoni pasūtījumu, kas, salīdzinot ar 2022.gadu, ir kāpums vairāk nekā 60% apmērā. Eksperti norāda, ka tieši marketplace koncepts aizvadītajā gadā sekmējis lielāko darījumu apjomu e-komercijā, un šis tiešsaistes tirdzniecības kanāls būs dominējošais arī turpmākos gadus.

220.lv Marketplace Pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols uzsver, ka kopumā e-komercijas izaugsmes temps gan Latvijā, gan globāli pērn ir bijis mērens. Savukārt marketplace, kas pēc savas pieejas un uzbūves ir tirdzniecības tīkls internetā, preces vienuviet tirgojot dažādiem tirgotājiem, ir šobrīd rezultatīvākais e-komercijas risinājums, raugoties gan no pricēju, gan arī uzņēmēju perspektīvas.

Turpina K. Ozols: “Pērn, turpinot biznesa izaugsmes stratēģiju un attīstot Marketplace konceptu, brīdī, kad kopējais e-komercijas nozares sniegums sāka kristies, tieši marketplace jeb tirdzniecības platformas koncepts noturēja uzņēmuma tirgus līdera pozīcijas. Piecu gadu laikā, kopš darbojas 220.lv Marketplace, platforma ir pielāgojusi savu darbību mainīgajiem tirgus apstākļiem, ko veicināja gan Covid-19 pandēmija, gan Krievijas uzsāktā kara Ukrainā radītās sekas, tajā skaitā ekonomiskā lejupslīde. 2023.gada jūnijā Marketplace paplašināja savu darbību, atverot arī tirgu Somijā, kas vienlaikus palielināja sortimenta kvalitāti un investīcijas noliktavu infrastruktūrā. Somijas tirgu vērtējam kā vienu no perspektīvākajiem e-komercijai, jo dati rāda, ka 77% Somijas patērētāju pēdējo 28 dienu laikā ir veikuši pirkumus tiešsaistē, starp TOP3 preču kategorijām ierindojoties dārzkopības un sporta, kā arī aktīvās atpūtas precēm.”

Saskaņā ar 220.lv Marketplace datiem, pēc Covid-19 pandēmijas, klientu skaits, kas vecāki par 60 gadiem, ir pieaudzis vidēji 3 reizes. Turklāt pircēji, kuriem ir 40 un vairāk gadu, ir biežākā pircēju grupa, kas pērk preces ne tikai sev, bet arī bērniem un citiem ģimenes locekļiem.

Saskaņā ar ikgadējā pētījuma Europe E-Commerce Report 2023 datiem, pērn Latvijā iepirkās jau 69% pircēju, kas ir bijis par 2% vairāk nekā 2022.gadā. Pircēju paradumi 220.lv Marketplace liecina, ka Latvijā arvien būtiskāk pieaug skandināvu pircējiem raksturīgā tendence – pirkt dārgākas un kvalitatīvākas preces. Citus gadus šādas tendences nebija novērotas. Tiesa gan, papildus augstas kvalitātes precēm, pircēji arī sagaida izcilu iepirkšanās pieredzi jeb klientu servisu 24/7, inovatīvus risinājumus mājas lapā u.tml.

K. Ozols uzsver, ka šobrīd, lai internetveikali būtu konkurētspējīgi, ir jāpilnveidojas vairākās jomās. Proti, digitalizācijas laikmetā mobilā iepirkšanās pieaug katru dienu, būtiski atvieglojot preču pieejamību. Dati rāda, ka jau vairāk nekā 70% cilvēku ir izmantojuši viedtālruņus, lai iepirktos markeplace platformās, tai skaitā PHH Group Marketplace. Arī mākslīgā intelekta (MI) tehnoloģijas jau šobrīd ļoti palīdz veidot kvalitatīvu saturu, piemēram, tērzēšanas robotus izmantojot kā moderatorus platformās. Tāpat MI tiek izmantots SEO, aprakstu un satura veidošanā, preču meklēšanā, balstoties uz pieprasījumiem, cenu salīdzināšanā, piedāvājot labāko preci.

Runājot par nākotnes plāniem, šobrīd PHH Group Marketplace Baltijā un Somijā preces pārdod 4000 pārdevēju. Uzņēmuma mērķis ir kļūt vēl starptautiskākiem, paplašinot arī sortimentā pieejamo kategoriju daudzveidību.

“Šogad plānojam investēt tehnoloģijās B2B segmentā, lai atvieglotu pārdošanas procesu mūsu Marketplace platformas pārdevējiem, proti, paredzam saīsināt reģistrēšanās laiku platformā, padarot jaunu produktu ievietošanu vietnē intuitīvāku, kā arī veicināsim plašu atbalstu preču virzīšanā tirgū. Šogad uzlabosim arī savu loģistikas ķēdi, ieviešot inovatīvākus loģistikas modeļus un uzsākot jaunas partnerības. Fokusēsimies arī uz automatizāciju un MI rīku izmantošanu, kas veicinās tirdzniecības platformas pārdevēju rezultātus, atbalstot viņus visā “uzņēmējdarbības ceļojumā”, sākot no produktu iegādes un beidzot ar pēcpārdošanas pakalpojumiem,” norāda Kārlis Ozols.

Par PHH Group

PHH Group izveidoja privātā kapitāla investors Mid Europa, apvienojoties lielākajiem tiešsaistes mazumtirgotājiem, proti, Pigu.lt Lietuvā, 220.lv Latvijā, Kaup24.ee un Hansapost.ee Igaunijā un Hobbyhall.fi Somijā. Kopš 2021. gada koncerns piedzīvojis biznesa transformāciju, izveidojot lielāko un uzticamāko tirgu reģionā. Grupas Marketplace ekosistēmā preces pārdod vairāk nekā 4000 pārdevēju, piedāvājot vairāk nekā 3 miljonus preču. Grupas pārvaldītās vietnes apmeklē aptuveni 150 miljoni pircēju gadā.

PHH Group