
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) pauž bažas par tās biedra "Balcia Insurance" SE (turpmāk – Balcia) pašreizējās rīcības atbilstību godīgai komercpraksei. "Personas, kuras vairākus gadus iepriekš, vadot citu apdrošināšanas sabiedrību, bija tiešā veidā iesaistītas OCTA nozares politikas veidošanā un lēmumu pieņemšanā, šobrīd ne vien aktīvi nostājas pret pašu iepriekš pieņemtajiem lēmumiem, bet aktīvi izmanto dažādus administratīvi tiesiskus līdzekļus, lai ietekmētu LTAB lēmumus un panāktu rezultātu sava personīgā biznesa vajadzībām, nevis rūpējas par patērētāju interesēm, kā paši to neatlaidīgi komunicē. Tādējādi rodas bažas par Balcia patiesajiem nodomiem Latvijas tirgū," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
“Nav noslēpums, ka Balcia īpašnieki un amatpersonas ir tie paši cilvēki, kas iepriekš, vadot citu apdrošināšanas sabiedrību, vairākkārtīgi ir balsojušas un pieņēmušas lēmumus par darbībām, kurās Konkurences padome šobrīd saskatījusi pārkāpumus. Šobrīd viņi ne vien nostājas pret pašu agrāk pieņemtajiem lēmumiem, bet arī vēlas panākt īpašākus nosacījumus kompānijai, kuru pārstāv patlaban,” pauž LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka Balcia ne tikai kā vienīgie izcīnījuši iespēju nemaksāt iestāšanās maksu, bet aktīvi izmanto dažādus administratīvi tiesiskus līdzekļus, lai ietekmētu LTAB lēmumus un panāktu sava personīgā biznesa interesēm atbilstošāko rezultātu.
LTAB vērš uzmanību arī uz Balcia publisko komunikāciju un paziņojumiem par OCTA sadārdzināšanos: “Šobrīd tirgū ir viens konkrēts dalībnieks – Balcia, kurš vairākkārtīgi mērķtiecīgi izplata paziņojumus par it kā neizbēgamu OCTA cenu celšanos, tādējādi radot nepareizu priekšstatu par to, ka tas ir visu apdrošinātāju viedoklis un maldinot patērētājus par OCTA polišu sadārdzinājuma neizbēgamību. Vēlamies norādīt, ka cenu veidošanās ir tikai un vienīgi katras apdrošināšanas sabiedrības iekšēja politika, kas nedrīkst tikt saskaņota vai publiski ietekmēta no citu nozares dalībnieku puses. Uzskatām, ka ar savu darbību Balcia neveicina labu praksi veselīgas konkurences veidošanā un pārkāpj Konkurences padomes rekomendācijas,” skaidro J.Abāšins.
Pēc šī gada sākumā ar Konkurences padomi panāktā izlīguma, ar kuru LTAB tika piemērots naudas sods, LTAB jau ziņoja, ka tā ietekme uz patērētājiem nebūs būtiska. “Lai ietekme uz klientiem būtu pēc iespējas mazāka, ar Konkurences padomi esam vienojušies šo izlīguma maksu nomaksāt ilgākā termiņā. Jā, sodu biedrība plāno segt no apdrošinātāju veiktajām iemaksām LTAB (citu finasējuma avotu LTAB nemaz nav), bet, salīdzinot tā apmēru ar citiem ekonomiskajiem faktoriem, kas regulāri ietekmē nozari un OCTA polišu cenas, šī noteikti nav izmaksu pozīcija, kas varētu atstāt ievērojumu ietekmi uz patērētājiem vai radīs būtiskas izmaiņas nozarē. Papildus, lai mazinātu bažas par tiešu soda naudas ietekmi uz OCTA cenām, uz biedru sapulci virzām lēmumu, ka šīs apdrošinātāju iemaksas netiek iekļautas LTAB finansēšanas parastajos atskaitījumos un soda nomaksai apdrošinātāji veiks tam speciāli tēmētas iemaksas” skaidro J.Abāšins.
1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle un «Balcia Insurance» SE.
LTAB