No idejas līdz darbībai: Ceļvedis jaunu uzņēmumu dibināšanai

Jauna uzņēmuma dibināšana var būt gan aizraujoša, gan izaicinoša. Lai palielinātu iespēju, ka iecere pārtaps pelnošā biznesā, ir svarīgi ne tikai izvēlēties labu ideju, bet arī veikt tirgus izpēti, sastādīt biznesa plānu un veikt virkni formalitāšu, kas sākotnēji var šķist sarežģītas un garlaicīgas, taču patiesībā kalpo kā pamats veiksmīgam startam un turpinājumam. Raksta turpinājumā vairāk par to, kā soli pa solim no idejas nokļūt līdz savam uzņēmumam.

Idejas apzināšana un pārbaude

Uzņēmuma dibināšana sākas ar biznesa ideju. Dažkārt topošajiem uzņēmējiem jau uzreiz ir skaidrs, kādā virzienā viņi vēlas doties, bet dažreiz idejas atrašana prasa diezgan daudz laika un pūļu. Ģenerējot idejas, jāņem vērā vairāki faktori.

Prasmes, talanti un pieredze

Stiprās puses, pieredze un zināšanas ir vērtīgs resurss, ko var pārvērst pelnošā biznesā. Jāpatur prātā, ka sava uzņēmuma attīstībā būs jāiegulda daudz, tādēļ arī idejai jābūt tādai, kas Jūs aizrauj. Ja Jums nepatiks tas, ko darāt, pastāv liela iespēja, ka pie pirmajām grūtībām Jūs vienkārši padosieties. Uzņēmējdarbības attīstīšana ļauj darīt to, kas patīk un par to saņemt atalgojumu. Izmantojiet šo iespēju!

Personīgās vajadzības

Lai atrastu labu ideju, vērts apsvērt arī savas personīgās vajadzības. Te noderēs divi jautājumi -

  • Kas Jums pašam noderētu?
  • Vai šāda prece vai pakalpojums jau ir pieejams?

Ļoti bieži ideja savam biznesam rodas tad, kad cilvēkam pašam ir kāda vajadzība, ko esošais tirgus piedāvājums nevar apmierināt.

Ideju meklēšana tiešsaistē

Interneta resursos patiešām var atrast visu, pat vērtīgas biznesa idejas! Šim nolūkam var izmantot gan jau ierastas un ikdienā plaši izmantotas vietnes, tādas kā Twitter un Pinterest, gan arī specifiskākas, tieši biznesam un tā attīstībai veltītas vietnes, piemēram, Funnel.lv, kur atrodamas interesantas un oriģinālas idejas.

Vērtīgas idejas var rasties arī runājot ar draugiem, paziņām un interesējošās nozares speciālistiem, kā arī ceļojumu laikā.

Svarīgs posms - biznesa idejas pārbaude

Tomēr mēdz būt arī tā, ka ideja, lai arī cik ģeniāla tā būtu, tomēr nevar nest pietiekamu peļņu - un tas ir otrs būtiskais faktors, ko sava biznesa izveidei būtu jānodrošina. Tieši tādēļ katra vērtīgā ideja pirms īstenošanas ir jāpārbauda. Viens no veidiem ir konsultēties ar cilvēkiem, kas pārzina konkrēto jomu vai paši ir izveidojuši veiksmīgu biznesu.

Jāizvērtē arī, cik daudz resursu būs nepieciešams, lai ideju īstenotu, kā arī to, kāda ir gaidāmā peļņa. Vai prognozētie ieņēmumi pārsniegs ieguldīto? Noteikti jāņem vērā arī pieprasījums un pirktspēja. Tāpat nevar aizmirst arī par konkurentiem - vai Jūs atradīsiet veidus, kā izcelties un pārspēt konkurenci?

Tirgus izpēte

Nozīmīgs etaps ir tirgus izpēte. Tā ietver informāciju gan par potenciālajiem klientiem un faktoriem, kas ietekmē pircēju uzvedību (cena, kvalitāte, reklāma u.c.), gan konkurentiem un tirgus tendencēm. Tirgus izpēte ļauj saprast potenciālo klientu vajadzības, piesaistīt investorus, pasargāt sevi no lielām kļūdām, atrast jaunus darbības virzienus, pieņemt pārdomātus, faktos balstītus lēmumus.

Tirgus izpēti var īstenot veicot aptaujas un intervijas, apkopot statistikas datus un citu informāciju.

Biznesa ideju var uzskatīt par labu tad, ja:

  • Ideja Jūs aizrauj un esat gatavs tam veltīt savu laiku
  • Jums ir skaidrs, kā to finansēt
  • Ideja nesīs peļņu
  • Apzināties biznesa potenciālās problēmas un Jums ir skaidrs, kā tās risināt
  • Jums ir prasmes, kontakti un resursi, lai šo ideju īstenotu
  • Jūsu produkts vai prece ir vajadzīgs, un cilvēki būs gatavi par to maksāt
  • Prece vai pakalpojums atšķiras no līdzīgiem, kas tirgū jau pieejami
  • Ideja ir saistīta ar Jūsu stiprajām pusēm (talantiem, zināšanām, pieredzi)

Ja visus šos kritērijus atzīmējāt kā idejai atbilstošus, apsveicu - ir laiks nākamajam posmam - biznesa plāna izveidei.

Biznesa plāna izstrāde

Biznesa plāns ir dokuments, kas ietver gan uzņēmējdarbības mērķus, gan arī pārskatu par resursiem, kas būs vajadzīgi idejas īstenošanai. Biznesa plāns ir viena no panākumu atslēgām, tādēļ šo punktu nevajag izlaist.

Atkarībā no nozares, biznesa plāns var nedaudz atšķirties, taču tajā vienmēr ir ietvertas vairākas nozīmīgas sadaļas:

  • Kopsavilkums - vispārīga informācija par ideju un nepieciešamajiem resursiem
  • Uzņēmuma apraksts - nosaukums, juridiskā adrese, kontaktinformāciju u.c. dati
  • Produkta/preces apraksts - gan informācija par preci vai pakalpojumu, gan tehnoloģijas, kas nepieciešamas, lai ideju īstenotu
  • Organizatoriskā struktūra - cik un kādi darbinieki plānoti, kādi būs to pienākumi un atalgojums?
  • Tirgus izpēte un konkurentu apraksts - svarīgi apskatīt tirgu un izredzes tajā
  • Mārketinga plāns - informācija par plānoto reklāmu un citām mārketinga aktivitātēm
  • Projekta īstenošana - kādi resursi vajadzīgi idejas īstenošanai (izejvielas, materiālu u.c.)
  • Aprēķini - informācija par pašizmaksu, bilanci un naudas plūsmu

Biznesa plānu varat izveidot paša spēkiem vai kopā ekspertu, kurš zina, kādām niansēm pievērst uzmanību.

Juridiskās formalitātes un reģistrācija

Lai dibinātu uzņēmumu, jānokārto ar to saistītās juridiskās formalitātes un jāveic uzņēmuma reģistrēšana Uzņēmumu reģistrā. Reģistrācijas izskatīšana parasti aizņem 1 - 3 darba dienas. Par reģistrāciju jāmaksā valsts nodeva.

Jāņem vērā, ka pastāv dažādas uzņēmējdarbības formas, un tās atšķiras galvenokārt pēc pamatkapitāla, uzņēmēju atbildības, peļņas sadales nosacījumiem. Tā, piemēram, SIA dibināšanas gadījumā īpašnieks var būt juridiska persona, savukārt, dibinot mazkapitāla SIA, jāņem vērā, ka tā īpašnieki var būt 1 - 5 fiziskas personas. Gan SIA, gan mazkapitāla SIA gadījumā jāmaksā Uzņēmuma ienākumu nodoklis, savukārt Individuālais komersants un Zemnieku saimniecība no šī pienākuma ir atbrīvoti.

Kā redzams, izvēloties piemērotāko uzņēmējdarbības formu, jāņem vērā vairākas svarīgas nianses.

Jāatzīmē, ka SIA dibināšana nav vienīgā iespēja, kā īstenot savu biznesa ideju. Apsverot atbilstošāko uzņēmējdarbības formu, vērts uzzināt arī, kā kļūt par pašnodarbināto. Varbūt tieši šis formāts ir Jums visatbilstošākais!

Finansējuma piesaiste

Lai arī kāda būtu izvēlētā biznesa ideja, tās īstenošanai vajadzīgs finansējums. Ja paša rīcībā nepieciešamo naudas līdzekļu nav, jāmeklē citas opcijas.

 Biznesa inkubatori

Viena no iespējām, kā sākt savu uzņēmējdarbību, ir iestāties biznesa inkubatorā. Šajā formātā finansējums tiek piešķirts atlaižu veidā. Tas nozīmē, ka jaunie uzņēmēji var saņemt līdz pat 85% atlaidi dažādām izmaksām - biroja telpu nomai, grāmatvedības pakalpojumiem, biznesa konsultācijām u.c.

Valsts atbalsta programmas

Ir pieejamas arī vairākas valsts atbalsta programmas, kas ir radītas ar mērķi sniegt nepieciešamo atbalstu jauno uzņēmumu attīstībai. Būtiski, ka finansējumu ir iespējams saņemt granta veidā, kas nozīmē, ka tas nav pēc tam jāatmaksā.

Privātie investori

Privātie investori ir privātpersonas, kam ir pieejami finanšu līdzekļi, kā arī interese ieguldīt jaunu biznesa ideju īstenošanā. Turklāt tā ir iespēja saņemt ne tikai vajadzīgo finansējumu, bet arī vērtīgas zināšanas un biznesa kontaktus.

Sēklas kapitāla fondi

Vēl viena iespēja ir sēklas kapitāla fondi, kas paredzēti inovatīva produkta ražošanai.

Daudz vērtīgas informācijas un resursu jaunajiem uzņēmējiem nodrošina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Meklējiet informāciju tās mājaslapā!

Komandas veidošana un vadīšana

Svarīgs uzdevums ir arī komandas izveidošana. Labi darbinieki ir ļoti vērtīgs resurss, taču tos atrast var arī nebūt nemaz tik vienkārši.

Viens no būtiskākajiem aspektiem, protams, ir atalgojums, tomēr darbiniekiem nozīmīgas ir arī uzņēmuma vērtības. Veicot darbinieku atlasi, uzmanība jāpievērš ne tikai izglītībai, bet arī citām kompetencēm - pieredzei un prasmēm, kas var nest nozīmīgu pienesumu uzņēmuma attīstībā. Svarīgs ir arī pats atlases process - ne tikai tas, pēc kāda principa izvēlēsieties darbiniekus, bet arī tas, kā prezentēsiet savu uzņēmumu.

Arī komandas vadīšana ir ļoti nozīmīgs faktors - padomājiet par to laicīgi, lai izveidotu spēcīgu komandu, kas Jums palīdzēs sasniegt biznesa mērķus.

Mārketings un pārdošana

Jaunajiem uzņēmumiem svarīga arī efektīva mārketinga stratēģija, kas jāveido, ņemot vērā uzņēmuma mērķus, mērķauditoriju un konkurentus. Svarīgi arī izvēlēties atbilstošus mārketinga kanālus un taktikas. Mūsdienās plaši izplatīts ir sociālo tīklu mārketings, kas ļauj sasniegt potenciālos klientus daudz ātrāk un vienkāršāk.

Pārdošana ir vēl viens aspekts, pie kā ir svarīgi piestrādāt. Bez šaubām, pārdošanas stratēģijai jābūt saskaņojai ar mārketinga stratēģiju. Strādājot pie šiem jautājumiem, jāņem vērā virkne dažādu nianšu. Uzziniet par to vairāk internetā pieejamos resursos vai konsultējieties ar ekspertiem!

Savlaicīgi jāpadomā arī par tādiem svarīgiem aspektiem kā rēķinu izrakstīšana un grāmatvedības organizēšanu kopumā.

Jauna uzņēmuma dibināšana ir aizraujošs un komplicēts process, kas prasa gan finansiālos ieguldījumus, gan rūpīgas un pārdomātas darbības. Veiksmes gadījumā savs bizness sniegs ne tikai peļņu, bet arī gandarījumu, tādēļ sākotnējais pūles noteikti atmaksāsies.

 

rekini123.lv