
Uzlabotās autovadītāja palīgsistēmas izmanto dažādus sensorus, lai uzraudzītu transportlīdzekļa apkārtni un atvieglotu braukšanu, padarot to drošāku. Lai gan šīs sistēmas dēvē par "pašbraucošām" tehnoloģijām, tās nespēj pilnībā pārņemt transportlīdzekļa vadību. Pat vismodernākās autovadītāja palīgtehnoloģijas paļaujas uz to, ka vadītāja sēdeklī atrodas cilvēks, kas pievērš uzmanību apkārtējai videi un pārņem vadību, ja sistēma nedarbojas tā kā tai vajadzētu.
Autoražotāji bieži vien apvieno šīs tehnoloģijas zīmolu paketēs, piemēram, Tesla Autopilot un Full Self-Driving Capability. Būtībā, ja Jūsu automobiļa tehnoloģiju komplektā ir vārdi “sense”, “cruise” vai “pilot”, varat pieņemt, ka tajā ir vismaz dažas no turpmāk minētajām funkcijām.
Neatkarīgi no tā, vai iegādājaties jaunu automašīnu vai vēlaties izmantot sava pašreizējā automobiļa funkcijas, pārliecinieties, ka saprotat katras sistēmas iespējas un ierobežojumus, pirms tās izmantojat. Piemēram, saskaņā ar avtozapchasti24.lv atpakaļskata spoguļi var reizēm Jūs pievilt, jo aklās zonas var rasties un Jūs pārsteigt. Tāpēc ir labi, ja auto ir aprīkots ar mūsdienu palīgsistēmām, kas ziņo par visiem iespējamajiem draudiem, atrodoties uz ceļa.
Mūsdienu auto palīgsistēmas
Aktīvā/automātiskā joslu maiņas palīgsistēma: Ja ir ieslēgta adaptīvā kruīza kontrole, transportlīdzekļi ar šo funkciju var veikt joslu maiņu Jūsu vietā. Daži autoražotāji, piemēram, Mercedes-Benz, pieprasa, lai autovadītāji sāktu manevru, nospiežot pagrieziena signāla stūri. Kad automašīna uzskatīs, ka tas ir droši, tā izpildīs šo komandu. Savukārt Tesla dod autovadītājiem iespēju apstiprināt katru joslas maiņu vai arī atstāt lēmuma pieņemšanu automašīnas ziņā.
Adaptīvā kruīza kontrole (ACC): Atšķirībā no parastās kruīza kontroles, kas uztur noteiktu ātrumu, ja vien Jūs neiesaistieties, adaptīvā kruīza kontrole ar radara vai kameru palīdzību uzrauga citu satiksmes dalībnieku kustību un automātiski pielāgo automobiļa ātrumu. Tuvojoties lēnāk braucošam transportlīdzeklim, ACC samazina automobiļa ātrumu, lai saglabātu drošu distanci. Jūs jebkurā laikā varat atcelt ACC darbību, izmantojot pedāļus.
Automātiskā avārijas bremzēšana (AEB): Automātiskā avārijas bremzēšana ir sadursmes mazināšanas tehnoloģija, kas izmanto dažādus uz priekšu vērstus sensorus, lai paredzētu nenovēršamu sadursmi ar priekšā braucošo transportlīdzekli un iedarbina bremzes, lai izvairītos no sadursmes vai mazinātu tās smagumu.
Automātiskās/adaptīvās tālās gaismas: Šī funkcija automātiski ieslēdz automašīnas tālās gaismas, ja ir nepietiekams apgaismojums, un izslēdz tās, kad konstatē priekšējos vai aizmugurējos lukturus.
Aklās zonas uzraudzība: Šī sistēma sniedz vadītājam vizuālus brīdinājumus, kad tā ar kameru, radara vai ultraskaņas sensoru palīdzību konstatē citu transportlīdzekli, kas atrodas blakus Jūsu automašīnas aizmugurējam panelim.
Miegainības noteikšana: Šī sistēma aicinās autovadītāju ieturēt pārtraukumu, ja tā konstatēs pastāvīgas miegainības pazīmes, piemēram, biežus stūres grūdienus. Dažas sistēmas iet vēl tālāk, izmantojot uz autovadītāju vērstu kameru, lai sekotu acu kustībām braukšanas laikā.
Brīdinājums par frontālu sadursmi: Šī sistēma ar skaņas, vizuāliem un dažkārt arī vibrācijas signāliem brīdinās, lai palēninātos.
Brīvroku braukšanas sistēma: Ar šo tehnoloģiju aprīkots transportlīdzeklis var paātrināt, bremzēt un sekot līdzi ceļa līnijām pietiekami labi, lai autovadītājs varētu noņemt rokas no stūres, braucot pa noteiktiem autoceļiem. Visas pašreizējās brīvroku braukšanas sistēmas prasa, lai autovadītājs būtu modrs un gatavs jebkurā brīdī pārņemt vadību.
Joslu centrēšana: Šī sistēma nolasa joslu līnijas un aktīvi stūrē transportlīdzekli tā, lai tas būtu centrēts starp tām.
Redzamība naktī: Sliktā apgaismojumā vai sliktos laikapstākļos priekšpusē esošais sensors (bieži infrasarkanā kamera) meklē potenciālos apdraudējumus, piemēram, gājējus vai dzīvniekus, ārpus priekšējo lukturu darbības zonas un parāda tos panelī, centrālajā ekrānā vai priekšējā displejā.
Autostāvvietas palīgsistēma: Automobilis, izmantojot dažādus sensorus un kameras, nosaka un veic stūrēšanas kustības, lai pats iebrauktu paralēlā vai perpendikulārā stāvvietā un izbrauktu no tās. Nospiediet pogu, lai liktu automašīnai meklēt vietas. Tiklīdz automašīna kādu no tām atradīs, tā liks Jums apstāties, pārslēgt pārnesumus un noņemt rokas no stūres. Pēc tam automašīna lēnām iebrauks izvēlētajā vietā. Jebkurā gadījumā autovadītājs var iejaukties un ir atbildīgs par jebkuru kļūdainu soli.
Tālvadības autostāvvieta: Tas ļauj autovadītājam stāvēt ārpus transportlīdzekļa un, izmantojot lietotni vai atslēgas pulti, virzīt auto uz iebraukšanu vai izbraukšanu no šauras stāvvietas.
Luksoforu un ceļa zīmju atpazīšana: Lai gan ne vienmēr luksoforu un ceļazīmju atpazīšana darbojas ļoti līdzīgi. Uz priekšu vērsta kamera nolasa signālu vai zīmi un parāda to digitālajā instrumentu panelī. Tas ir noderīgi, ja neievērojat noteikto ātruma ierobežojumu vai skolas zonas zīmi. Informācija par pārskatu un ceļu satiksmes drošību ņemta no medicine.lv tīmekļa vietnes.
Nobeigumā jāsecina, ka, lai gan šīs sistēmas var uzlabot braukšanas drošību un ērtības, tās nav pilnībā autonomas un joprojām prasa cilvēka iejaukšanos un uzraudzību. Modernās autovadītāja palīgsistēmas bruģē ceļu drošākai un ērtākai braukšanai. Tās nav pašbraucoši automobiļi, bet gan neaizstājami pavadoņi ceļā uz autonomu nākotni. Tāpēc, kad nākamreiz dosieties ceļā, izbaudiet šos tehnoloģiju brīnumus, bet turiet rokas uz stūres un skatienu uz ceļa, jo ceļš uz nākotni ir ceļš, kurā cilvēks un mašīna brauc kopā.