MOL UN WIZZ AIR BUDAPEŠTAS LIDOSTĀ IZMĒĢINA KOMERCLIDOJUMU APGĀDI AR ILGTSPĒJĪGU AVIĀCIJAS DEGVIELU
publicitates foto

Trīs Wizz Air reisi no Budapeštas lidostas tika veikti ar MOL piegādāto 37 % „Neste MY Sustainable Aviation Fuel"™ maisījumu, kas ir ražots no atjaunīgiem atkritumiem un izejvielu atlikumiem

2023. gada 12. maijā. Sadarbībā ar „Neste”, Budapeštas lidostu, RÜK (Airport Fuel Supply Kft.) un Wizz Air šodien MOL sāka ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) piegādes ķēdes komerciālos izmēģinājumus.

Šis projekts atbalsta plašākus aviācijas nozares centienus samazināt ogļskābās gāzes izplūdes apjomu, un tā nolūks ir sagatavot degvielas piegādes sistēmu Budapeštas lidostā pirms ES SAF piejaukuma normu ieviešanas 2025. gadā.

10. maijā Wizz Air lidmašīnas pirmo reizi pacēlās no Budapeštas lidostas, izmantojot MOL piegādāto „Neste MY Sustainable Aviation Fuel”™ maisījumu. SAF izmēģinājuma laikā trīs Wizz Air jaunākās Airbus lidmašīnas A321neo tika kopumā uzpildītas ar 23,5 tonnām maisījuma, kas sastāv no 37 % tīras SAF un 63 % degvielas „Jet A1”. Šīs lidmašīnas nogādāja pasažierus no Budapeštas uz Parīzes Orlī lidostu un vairākiem citiem galamērķiem Eiropā.

Ar šiem lidojumiem Budapeštas lidostas degvielas piegādātājs MOL un Eiropas visstraujāk augošā un visilgtspējīgākā lidsabiedrība pasaulē Wizz Air[1] ir spērusi nākamo soli transportlīdzekļu degvielu ietekmes uz vidi mazināšanā. Somu uzņēmums „Neste” ražo šo SAF no lietotas augu eļļas un dzīvnieku tauku paliekām. Ilgtspējīgas aviācijas degvielas izmantošana samazina ogļskābās gāzes izplūdi par līdz pat 80 % degvielas aprites ciklā salīdzinājumā ar fosilās reaktīvo dzinēju degvielas izmantošanu.

MOL grupas vecākais valdes priekšsēdētāja vietnieks pakārtoto degvielu jomā Čaba Žotērs sacīja: „Mūsu stratēģiskais mērķis ir uzsākt aprites ekonomiku Ungārijā un līdz 2050. gadam padarīt mūsu darbību ogļskābās gāzes ziņā neitrālu. Mēs nepārtraukti izmēģinām jaunas tehnoloģijas un izstrādājam preces, lai stiprinātu reģiona piegāžu drošību ar zema ogļskābās gāzes izplūdes līmeņa degvielām un paātrinātu zaļo pārkārtošanos. Līdz šim mēs galvenokārt esam veikuši pasākumus autotransporta degvielu jomā. Piemēram, Donavas pārstrādes rūpnīcā mēs kopš 2021. gada augu eļļas, lietotas augu eļļas un dzīvnieku taukus pārstrādājam kopā ar fosilajām sastāvdaļām, lai ražotu ilgtspējīgāku dīzeļdegvielu. Tagad mēs pārejam uz jaunu jomu, sadarbojamies ar partneriem, lai iegūtu pieredzi aviācijas degvielu jomā un padarītu aviāciju ilgtspējīgāku. Esmu pārliecināts, ka pirmajai SAF piegādei, kas pašlaik tiek komerciāli izmēģināta, sekos daudzas citas.”

Kopš 2021. gada Donavas pārstrādes rūpnīcā biobāzēti materiāli — augu eļļas, lietotas augu eļļas un dzīvnieku tauki — degvielas ražošanas laikā tiek pārstrādāti kopā ar fosilajām sastāvdaļām, lai ražotu ilgtspējīgāku dīzeļdegvielu. Tiek atbalstīta arī atkritumu pārstrāde. Kopš 2011. gada MOL degvielas uzpildes stacijās pieņem lietotu augu eļļu.

Wizz Air rāda piemēru nozarei un darbojas ar viszemāko ogļskābās gāzes izplūdes līmeni uz pasažierkilometru salīdzinājumā ar visām konkurējošajām lidsabiedrībām[2]. Lai to panāktu, lidsabiedrība ir ieguldījusi lielus līdzekļus avioparkā, pievienojot jaunas lidmašīnas un aizstājot vecākas lidmašīnas ar Airbus lidmašīnām A321neo. Airbus lidmašīnas A321neo ir apgādātas ar visjaunākajām tehnoloģijām, kas ir ievērojami draudzīgākas videi un pašlaik var lidot ar līdz pat 50 % SAF maisījumu.

Wizz Air uzņēmuma lietu un vides, sociālo un pārvaldības (ESG) jautājumu speciāliste Ivonna Moinihana sacīja: „Šodienas SAF izmēģinājums pirms 2025. gadā paredzētajām likumiskajām prasībām parāda, ka nozaru sadarbība ir viens no ietekmīgākajiem veidiem, kā risināt pašreizējās klimata problēmas. Wizz Air jau ir līdere ilgtspējības jomā ar vienu no jaunākajiem avioparkiem pasaulē un augsti efektīvu darbību, taču SAF iniciatīva Budapeštas lidostā atspoguļo mūsu plašāko stratēģiju, kurā nozīmīga loma ir piešķirta alternatīvajām degvielām. Tā iezīmē mūsu sasniegumus attiecībā uz apņemšanos līdz 2030. gadam vēl par 25 % samazināt oglekļietilpību un parāda mūsu nemainīgo orientāciju uz tehnoloģijām un inovācijām.”

„Tas bija progresīvs, ļoti inovatīvs un ilgi gaidīts brīdis — redzēt, kā Ferenca Lista starptautiskajā lidostā lidmašīna tiek uzpildīta ar ilgtspējīgu aviācijas degvielu. Katru dienu Budapeštas lidostā tiek patērēts simtiem tūkstošu litru petrolejas, un mēs ļoti vēlētos, lai cik drīz vien iespējams lidojumu apkalpošanā tiktu izmantota arvien lielāka ilgtspējīgas aviācijas degvielas daļa,” sacīja Budapeštas lidostas vadītājs Kriss Dinsdeils. Viņš piebilda: „Budapeštas lidosta dara ļoti daudz, lai lidosta būtu pēc iespējas ilgtspējīgāka, un desmit gados mēs esam samazinājuši darbības tiešo izmešu apjomu par 65 %. Galvenā prioritāte ir ne vēlāk kā līdz 2035. gadam panākt klimatneitralitāti — tas ir 15 gadus agrāk par mūsu iepriekšējām saistībām. Taču, lai padarītu ilgtspējīgāku visu nozari un turpinātu samazināt aviācijas radīto izmešu apjomu, SAF izmantošana ir vitāli svarīga.”

Par Wizz Air

Eiropas visstraujāk augošā zemizmaksu lidsabiedrība Wizz Air ekspluatē 181 Airbus lidmašīnas A320 un A321 avioparku. Aizrautīgu aviācijas speciālistu kolektīvs nodrošina izcilu apkalpošanu un ļoti zemas biļešu cenas, padarot Wizz Air par 27,1 miljona pasažieru izvēli finanšu gadā, kas beidzās 2022. gada 31. martā. Wizz Air akcijas tiek kotētas Londonas fondu biržā ar kodu WIZZ. Pasaules vienīgā lidsabiedrību drošuma un piedāvājumu novērtēšanas aģentūra airlineratings.com nesen ir nosaukusi uzņēmumu par vienu no desmit visdrošākajām lidsabiedrībām pasaulē, Air Transport World (ATW) 2020. gadā to atzina par gada lidsabiedrību, kā arī 2019. un 2023. gadā lidsabiedrība ieguva Air Transport Awards, kas ir visaugstākais pagodinājums, ko var saņemt lidsabiedrība vai privātpersona, un izsaka atzinību personām un organizācijām, kuras izcēlušās ar lieliskiem rezultātiem, inovācijām un izciliem pakalpojumiem. 2022. gadā Wizz Air ir atzīta arī par ilgtspējīgāko zemizmaksu lidsabiedrību Pasaules finanšu ilgtspējas balvu pasniegšanā un par gada globālo vides ilgtspējības lidsabiedrību grupu aviācijas centra CAPA Aviācijas balvu par izcilību piešķiršanā.

Par MOL grupu

MOL grupa ir starptautisks, integrēts naftas, gāzes, petroķimikāliju un patēriņa mazumtirdzniecības uzņēmums ar galveno biroju Budapeštā, Ungārijā. Uzņēmuma ar vairāk nekā 100 gadu pieredzi 25 tūkstoši dinamiskā starptautiskā darbaspēka strādā vairāk nekā 30 valstīs. MOL grupa pārvalda trīs pārstrādes rūpnīcas un divas petroķimikāliju fabrikas integrētā piegādes ķēdes pārvaldībā Ungārijā, Slovākijā un Horvātijā, kā arī tai pieder gandrīz 2500 degvielas uzpildes staciju tīkls 10 valstīs Centrāleiropā un Dienvidaustrumeiropā. MOL izpētes un ieguves darbību pamatā ir vairāk nekā 85 gadu pieredze ogļūdeņražu jomā un 30 gadu — ogļskābās gāzes iesūknēšanas jomā. Pašlaik ieguve notiek 8 valstīs un izpēte — 10 valstīs. MOL ir apņēmies tradicionālo uz degizrakteņiem balstīto darbību pārveidot par ilgtspējīgu uzņēmējdarbības modeli ar zemu ogļskābās gāzes izplūdes līmeni un tiecas līdz 2050. gadam sasniegt klimatneitralitāti, vienlaikus Centrāleiropā un Austrumeiropā veidojot aprites ekonomiku ar zemu ogļskābās gāzes izplūdes līmeni.

Par Budapeštas lidostu

Budapeštas lidosta ir dalībniece konsorcijā, kam Eiropas Komisija ir piešķīrusi 24,8 milj. EUR finansējumu ilgtspējības projektam STARGATE (SusTainable AiRports, the Green heArT of Europe). Viens no konsorcija prioritārajiem projektiem ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) izmantošanas veicināšana. Citas iniciatīvas ietver digitālas, datorizētas aviokravu apstrādes sistēmas izstrādi un ieviešanu un citus ilgtspējīgus projektus, kas galvenokārt skar termināli, energoefektivitāti un mobilitāti.

Par „Neste”

„Neste” (NESTE, Nasdaq Helsinki) izstrādā risinājumus cīņai ar klimata pārmaiņām un pārejas uz aprites ekonomiku paātrināšanai. Mēs pārstrādājam atkritumus, pārpalikumus un inovatīvus izejmateriālus atjaunīgās degvielās un ilgtspējīgās plastmasas un citu materiālu izejvielās. Mēs esam pasaulē lielākais ilgtspējīgas aviācijas degvielas un atjaunīgās dīzeļdegvielas ražotājs, kā arī izvēršam ķīmisko pārstrādi, lai cīnītos ar plastmasas atkritumu problēmu. Mūsu mērķis ir līdz 2030. gadam palīdzēt klientiem vismaz par 20 miljoniem tonnu gadā samazināt siltumnīcefekta gāzu izplūdi, izmantojot mūsu atjaunīgos un aprites risinājumus. Mēs plānojam līdz 2030. gadam padarīt Porvo naftas pārstrādes rūpnīcu Somijā par ilgtspējīgāko šāda veida ražotni Eiropā. Mēs par pārstrādes izejmateriāliem ieviešam atjaunīgas un pārstrādātas izejvielas, piemēram, sašķidrinātus plastmasas atkritumus. Mēs esam apņēmušies līdz 2035. gadam sasniegt oglekļneitrālu ražošanu, un līdz 2040. gadam mēs par 50 % samazināsim pārdoto ražojumu oglekļietilpību. Tāpat mēs esam noteikuši augstus bioloģiskās daudzveidības, cilvēktiesību un piegādes ķēdes standartus. Mēs vienmēr tiekam iekļauti pasaules ilgtspējīgāko uzņēmumu sarakstos „Dow Jones Sustainability Indices” un „Global 100”. 2022. gadā „Neste” ieņēmumi bija 25,7 miljardi eiro. Lasiet vairāk vietnē neste.com

Wizz Air