Pērn Eiropas digitālās reklāmas tirgus izaugsmē apsteidzis ASV
Publicitates_foto_IABBaltics.

Neraugoties uz ekonomikas izaicinājumiem, 2023. gadā digitālās reklāmas nozare Eiropā demonstrējusi ievērojamu izaugsmi, secināts lielākajā Eiropas digitālās reklāmas tirgus pētījumā IAB Europe AdEx Benchmark. Eiropas digitālās reklāmas tirgus pērn pieaudzis par 11,1%, sasniedzot vēsturiski augstāko līmeni un apsteidzot Amerikas Savienoto Valstu izaugsmes tempu.

IAB Europe AdEx Benchmark ir lielākais Eiropas mēroga ziņojums par investīcijām digitālajā reklāmā, analizējot un salīdzinot digitālās reklāmas izdevumus 29 Eiropas valstīs, tostarp Baltijā. Šogad rezultāti publicēti jau 18. reizi, jaunākajā ziņojumā apkopojot ne vien reklāmas izdevumu izmaiņas, bet arī tirgus attīstības tendences.

Digitālās reklāmas izaugsme pērn bijusi lielāka nekā prognozēts – ja 2022. gadā izaugsme bija 9,9%, pērn tā sasniedza jau 11,1% jeb 96,9 miljardus eiro. Lielākā daļa digitālās reklāmas izdevumu Eiropā jeb 69% no kopējiem izdevumiem koncentrēti piecos galvenajos tirgos – Apvienotajā Karalistē, Vācijā, Francijā, Spānijā un Itālijā. Tajā pat laikā novērots iespaidīgs pieaugums arī citās valstīs, piemēram, Turcijā, kur tēriņi uz digitālo reklāmu pērn palielinājušies pat par 50%.

Eiropas digitālās reklāmas tirgus pērn stiprinājis savu pozīciju, pierādot un veicinot reģiona konkurētspēju. IAB Europe AdEx Benchmark pētījumā papildus ieguldījumam reklāmā fiksētas arī vispārīgas tirgus attīstības tendences un inovācijas. Piemēram, uzmanības vērta ir e-komercijas straujā transformācija un digitālās reklāmas ieplūšana mazumtirdzniecības platformās, lai tādējādi sasniegtu patērētājus vēl tiešāk un efektīvāk.

2023. gadā Eiropā vēl joprojām dominēja programmatiskā reklāma, tai veidojot vairāk nekā pusi jeb 51,9% no kopējā displeja reklāmu apjoma. Tajā pat laikā pieaudzis arī video reklāmas apjoms (+20,9%), un strauja izaugsme bijusi arī audio reklāmai ar 23,1% pieaugumu, ko noteica pieaugošā podkāstu popularitāte (+23,5%).

Baltijas valstīs digitālās reklāmas tirgus dinamika pērn bija līdzīga citām Eiropas valstīm, digitālās reklāmas izdevumu apjomam sasniedzot aptuveni 420 miljonus eiro. Līdere Baltijas valstu vidū ir Igaunija, kur tirgus apjoms palielinājās par 10,1%, tai seko Lietuva ar 8,7% un Latvija ar 7% pieaugumu.

Latvijā digitālās reklāmas tirgus daļa palielinājusies par 7% jeb 10,1 miljoniem eiro. 30% no digitālās reklāmas izdevumiem tiek tērēti Latvijas medijos – uzņēmumos un platformās, bet 70% starptautisko tehnoloģiju gigantu medijos (t. sk. Google un Meta). Arī kaimiņvalstīs, Lietuvā un Igaunijā, situācija ir līdzīga, un reklāmdevēji dod priekšroku sadarbībai ar globālajiem tehnoloģiju uzņēmumiem.

Digitālā reklāma IAB Europe AdEx Benchmark ziņojuma tvērumā ir web baneri, video, apmaksāta reklāma sociālajos plašsaziņas līdzekļos, reklāma meklētājprogrammās un tematiski sludinājumi.

Par IAB Baltics un IAB Europe

Interactive Advertising Bureau ir lielākā un senākā digitālās reklāmas nozares asociācija Eiropā, kas bezpeļņas nolūkos pārstāv visu digitālās reklāmas ekosistēmu Eiropā, tostarp Baltijas valstīs.

IAB Baltics ir asociācijas pārstāvis Baltijas valstīs, kuras mērķis ir apvienot vadošos interaktīvo mediju tirgus dalībniekus Igaunijā, Lietuvā un Latvijā, kļūstot arī par pirmo uzticamo ekspertu vietējā, digitālajā tirgū datu pakalpojumu, jaunāko mārketinga un mediju pētījumu, prasmju un zināšanu jomā . IAB Baltics darba grupas fokusējas uz visas digitālās reklāmas ekosistēmas attīstību un atbalstu Baltijā.

IAB Europe AdEx Benchmark