
Sākoties jaunajam mācību gadam, skolotāju un vecāku vidū ir vērojams satraukums par mākslīgā intelekta ietekmi uz skolēnu mācību procesu. Jau šī gada pavasarī vairākas skolas un universitātes, īpaši ASV, baidoties no plaģiātisma un negatīvās ietekmes uz skolēnu radošumu, aizliedza, piemēram, ChatGPT lietošanu. Pusgadu vēlāk redzam, ka aizliegumi īsti nedarbojas, tāpēc jāmeklē veidi, kā tehnoloģijas izmantot mācību procesā, padarot to interesantāku.
“Mēs nevaram pagriezt laiku atpakaļ vai izlikties, ka mākslīgais intelekts neeksistē. Tā ir tehnoloģija, uz kuras lielā mērā balstīsies nākotnes ekonomiskā izaugsme, tāpēc ir jāmeklē radoši veidi kā ģeneratīvo mākslīgo intelektu izmantot arī mācību vielas apguvē. Īpaši noderīgs tas var būt, pārejot uz kompetenču izglītību, kur svarīgāk par zināšanu iegaumēšanu ir patiesa izpratne par mācīto un prasme pielietot apgūto reālās situācijās. Taču pats būtiskākais, ka mākslīgā intelekta iespējas no sākuma ir jāapgūst arī pašiem skolotājiem un bērnu vecākiem,” uzskata tehnoloģiju uzņēmuma “Digital Mind” izpilddirektors Rinalds Sluckis.
Viņš iesaka vairākus radošus veidus kā mākslīgo intelektu izmantot mācību procesā, tādējādi zināšanu apguvi padarot skolēniem saistošāku.
Brauciens laika mašīnā
Mākslīgais intelekts var darboties kā laika mašīna, palīdzot izprast vēsturiskos notikumus un procesus, un imitēt sarunas ar vēsturiskām personībām, kā to piedāvā, piemēram, Hello History lietotne. Jautājumu un atbilžu sesija ar mākslīgo intelektu par konkrētiem vēsturiskiem notikumiem, faktiem, skaitļiem sniegs detalizētas atbildes uz skolēniem interesējošiem jautājumiem. Savukārt mākslīgā intelekta vadītas ekskursijas uz vēsturiskām vietām palīdzēs labāk paturēt atmiņā dažādus vēsturiskus faktus, šādi skolēnos radot dziļāku interesi par vairākus gadsimtus seniem notikumiem.
Iedziļināšanās zinātnes pasaulē
Mākslīgais intelekts ieteiks dažādus zinātniskus eksperimentus un simulācijas, piemēram, fizikas vai ķīmijas apgūšanai, lai veicinātu izpratni par cēloņsakarībām, kā arī palīdzēs izskaidrot dažādus konceptus vecumam atbilstošā valodā. Tāpat tas piedāvās tiešsaistes resursus ar virtuāliem eksperimentiem, ja klātienē tos nav iespējams veikt. ChatGPT skolēniem paskaidros, kā veiktā eksperimenta rezultāti ietekmē citas jomas, tādējādi veicinot holistisku izpratni par procesiem dabā.
Spēles valodas apguvei
Lai svešvalodu apguve notiktu raitāk, mākslīgais intelekts palīdzēs vārdiem atrast asociācijas, piedāvās dažādus vārdu krājuma pārbaudes testus, dialogus reālām situācijām, akcentēs dažādas svešvalodas nianses, uzlabos izrunu, padarot valodas apguvi daudz saistošāku un interesantāku. ChatGTP kādu jau apgūtu svešvalodas tekstu pārrakstīs citiem vārdiem, vai citā stilā, tā paplašinot skolēnu vārdu krājumu un radot izpratni par valodas plašumu un bagātību.
No abstraktā uz reālo
Ne visiem vienlīdz sekmīgi izdodas izprast abstraktas lietas, tāpēc mākslīgais intelekts var palīdzēt tās uztvert, tēlaini aprakstot, vizualizējot vai paskaidrojot analoģijās, īpaši noderīgi tas var būt matemātikas apguvē. Kā arī piedāvās piemērus, kur kāda matemātiska funkcija vai aprēķins var noderēt ikdienā, tādējādi radot priekšstatu par tās pielietojumu dzīvē.
Renesanse rokas stiepienā
Mākslīgais intelekts var imitēt sarunas ar māksliniekiem, mākslas kritiķiem, apspriežot dažādus vēsturiskus darbus, to iedvesmas avotus un kultūras kontekstu. Tas sasaistīs dažādus mākslas vēstures periodus ar tā laika politiskiem un ekonomiskiem notikumiem, radot dziļāku izpratni par to, kā māksla atspoguļo reālo dzīvi. Var lūgt salīdzināt dažādas kultūras, iezīmējot līdzības un atšķirības.
R. Sluckis uzskata, ka nav jābaidās no radošuma pazaudēšanas, bet tieši otrādāk, mums jākļūst radošākiem, lai izdomātu kā mākslīgajam intelektam iespējami precīzi dot darba uzdevumu un vēl vairāk attīstīt mūsu un mūsu bērnu potenciālu. Tāpat jāatceras, ka mākslīgā intelekta zināšanas joprojām var būt neprecīzas, un latviešu valoda ierobežota, tāpēc skolotāju vai vecāku iesaiste ir ļoti vēlama un nepieciešama.
Inga Tauriņa