
Saskaņā ar Huawei ekspertu ziņojumu - ap 2030.gadu aptuveni puse globālajā tirgū pārdoto mašīnu būs elektriskie auto, taču arī pilnībā autonomi L5 transportlīdzekļi būs jau ļoti plaši izplatīti. Saskaņā ar Research and Markets datiem autonomo transportlīdzekļu pārdošanas apjoms 2030. gada sasniegs 58 miljonus vienību, Ķīnas tirgū vien sasniedzot aptuveni 20% no kopumā pārdotajām jaunajām automašīnām. Autonomi vadāmie transporta līdzekļi var kļūt par vienu no revolucionārākajām tehnoloģijām, ar kurām saskarsimies savas dzīves laikā un kuras ieviešana jau ir sākusies. Šīs automašīnas nemanāmi un precīzi izvēlēsies maršrutu pa pasaules ceļiem, iezīmējot pagrieziena punktu mākslīgā intelekta un elektriskās piedziņas autonomijas tehnoloģiskajā attīstībā. Autonomi vadāmo mašīnu izmantošana būs gan draudzīgāka ģimenes budžetam, dāvās vairāk brīvā laika, kā arī ievērojami samazinās, ja ne pilnībā izslēgs, letālu autoavāriju iespējamību.
Zaļā gaisma "TaaS
Tātad, kādi būs šie ieguvumi un kas ir TaaS?
Transports kā pakalpojums (TaaS), ko pašlaik pārstāv tādas kompānijas kā Uber, Bolt, Lyft, Grab, Didi Ķīnā, kā arī virkne citu kolektīvās pārvietošanās aplikāciju, visticamāk, pateicoties autonomi vadāmajam transportam attīstīsies vēl vairāk, radot ātru un efektīvu pakalpojumu, kas, pateicoties viedajām digitālajām tehnoloģijām, zinās pasažiera braucienu vēsturi un vēlmes vēl pirms tas tiks uzņemts automašīnas salonā.
Huawei eksperti uzskata, ka TaaS modeļa pasažieru autonomi vadāmie transportlīdzekļi visdrīzāk arī izskatīsies savādāk nekā pašreiz esošās automašīnas. Ņemot vērā to, ka līdz pat 75 % braucienu ar vieglo automobili ir braucieni ar vienu pasažieri, iespējams, ka nākotnes automobiļu konstrukcija līdzināsies savienojamām kapsulām, kas ļaus veikt braucienus gan vienatnē, gan kopā ar vairākiem pasažieriem.
Naudas ietaupījums
Loģisks TaaS modeļa attīstības rezultāts būs tas, ka uz ceļiem būs daudz mazāk automašīnu, kas ļoti mainīs pilsētvidi. Tiek lēsts, ka 2022. gadā uz pasaules ceļiem kopumā bija 1,45 miljardi automobilu. Taču Rethink X savā pētījumā "Rethinking Transportation 2020-2030", prognozē, ka šo autopārvadājumu modeli ieviešot, ASV automašīnu skaits samazināsies par 80 % - no pašreizējiem 247 miljoniem līdz tikai 44 miljoniem. Ja pārmaiņas notiks globāli, tad jau pavisam tuvā nākotnē uz planētas būs vien aptuveni 260 miljoni automobiļu, kas ir nedaudz vairāk nekā šobrīd tikai vienā ASV vien.
Automašīna nav lēts prieks
Daudziem patīk braukšana ar automašīnu un tās dāvātā brīvība un komforts. Taču tas nav lēti. Piemēram, Lielbritānijā, automašīnas ekspluatācija gadā izmaksā aptuveni 3500 mārciņu (papildus sākotnējiem izdevumiem). ASV automašīnas lietošana var samazināt iedzīvotāja bankas bilanci par gandrīz 11 000 ASV dolāru gadā. Savukārt Singapūrā nepieciešams samaksāt līdz pat 72 000 ASV dolāru, lai saņemtu apliecību, kas 10 gadus ļauj braukt pa valsts ceļiem.
Vairums automobiļu lielāko daļu sava kalpošanas laika (līdz pat 95 %!) atrodas dīkstāvē - garāžās, autostāvvietās un piebraucamajos celiņos. Jau piecu gadu laikā to vērtība samazinās par aptuveni 60 % no to iegādes cenas.
Laika ekonomija
Papildus naudas līdzekļu ekonomijai, TaaS ļaus arī ekonomēt laiku. Piemēram, amerikāņi vidēji uz darbu un atpakaļ brauc 55 minūtes, kas kopā ir 250 stundas jeb 10 dienas gadā. Jeb – līdz brīdim, kad dodaties pensijā, vien tikai pie stūres uz darbu ir iztērēts vesels gads dzīves.
Pat tiem, kuriem patīk braukt ar automašīnu, saskaņā ar zinātnieku pētījumiem, ikdienas ceļš uz darbu rada stresu un liek just mazāku prieku par darbu. Harvard Business Review apgalvo: "Cilvēki, kas brauc uz darbu ar automašīnu, ziņo par augstāku stresa līmeni un zemāku apmierinātību ar darbu salīdzinājumā ar tiem, kas brauc uz darbu ar vilcienu - lielā mērā tāpēc, ka braukšana uz darbu ar automašīnu var būt saistīta ar kustību sastrēgumos un saspringtām situācijām uz ceļa."
Dzīvības glābējs
Papildus laika un naudas ietaupījumam AV var ne tikai ietaupīt jūsu laiku un naudu, bet arī glābt jūsu dzīvību. Katru gadu uz ceļiem iet bojā vidēji 1,3 miljoni cilvēku. Atšķirībā no cilvēkiem mākslīgā intelekta autovadītājs nebrauks dzērumā, neaizmigs un (teorētiski) neveiks riskantus manevrus, piemēram, braukšanu atmuguriski vai veicot apdzīšanu līkumos.
Tāpat arī arvien vairāk pieaug to cilvēku skaits, kas ik gadu mirst no dabas piesārņojuma izraisītām slimībām. Elektriskie autonomi vadāmie auto pastarpināti arī paildzināt cilvēka dzīves – transports rada līdz pat 24 % no visām globālajām emisijām, lielāko daļu no tā rada tieši autotransports. Ik pa 12 gadiem cilvēku skaits palielinās par aptuveni 1 miljardu. Pieaugot cilvēku skaitam, pieaug arī automašīnu skaits, taču izmantojot TaaS un autonomi vadāmo transportu auto ar elektrisko piedziņu, gan samazinās vienu no galvenajiem vides piesārņojuma avotiem, gan arī samazinās arī nepieciešamo automašīnu skaits uz ceļiem, kas ir arī dabai daudz draudzīgāka pieeja.
Uzzini vairāk par autonomajiem transportlīdzekļiem, lejupielādējot Huawei ziņojumu Intelligent Automotive Solution 2030 Report.
VIDEO: https://www-file.huawei.com/-/media/CORP2020/videos/download/1/av-shenzhen-1.mp4?_=1 Pilnībā autonoms taksometrs (Šeņdžeņa, Ķīna, 2023. gada februāris, video: Chris Pereira)
Huawei Technologies Latvija