
Šonedēļ ir sperts būtisks solis moderna, jauna, videi draudzīga pasažieru un ro-ro kravu termināļa īstenošanai Rīgā – noslēdzies Riga Ropax Terminal metu konkurss. Kopumā tika saņemti 10 pieteikumi, ko izskatīs žūrijas komisija, lai jau maijā paziņotu uzvarētāju un varētu uzsākt darbu pie termināļa un piegulošās teritorijas projektēšanas. Paredzēts, ka pie veiksmīgas projekta virzības jaunais terminālis pasažieriem durvis vērs 2028. gadā. Tajā pat laikā noslēgtais sadarbības memorands ar Stokholmas ostu jau ir ļāvis Riga Ropax Terminal iesniegt pieteikumus vairākos Eiropas Savienības fondu projektos.
Arhitektoniskais konkurss finiša taisnē, tiek izraudzīts uzvarētājs
Saskaņā ar Rīgas domes apstiprināto Eksportostas dienvidu daļas lokālplānojumu arhitektoniskajā konkursā piedalīties varēja ikviens interesents, kurš kvalificējās prasībām. Interese par metu konkursu bija milzīga – kopumā konkursa dokumentāciju izņēma teju 60 pretendenti. Metu konkursā piedalījās trīs uzaicinātie dalībnieki no Ziemeļeiropas un ASV, bet kopumā tika saņemti 10 konkursa pieteikumi. Ņemot vērā darba uzveduma komplicētību, žūrijas komisija, kuras sastāvā ietilpst Rīgas domes, Rīgas Brīvostas pārvaldes, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, kā arī Latvijas Arhitektu savienības un Riga Ropax Terminal pārstāvji, pieteikumus izvērtēs līdz šī gada aprīļa beigām, savukārt uzvarētāju paziņošana plānota līdz maija vidum.
Riga Ropax Terminal ar Stokholmas ostu pretendē uz teju 7,5 miljoniem eiro
Riga Ropax Terminal, Stokholmas osta un Rīgas brīvostas pārvalde sadarbības stiprināšanai pērnā gada vasarā parakstīja saprašanās memorandu, kā ietvaros tika plānota sadarbība arī kopēju Eiropas finansējuma projektu pieteikumu iesniegšanai. 2024. gada janvāra beigās Riga Ropax Terminal kopā ar partneriem iesniedza pieteikumu Connecting Europe Facility finansējuma saņemšanai. Pieteikums vērsts uz ilgtspējīgas un multimodālas mobilitātes nodrošināšanu, kur Rīgas Brīvostas pārvalde pieteikuma ietvaros vēlas saņemt finansējumu ED dambja demontāžai un apgriešanās baseina izveidei, kā arī padziļināšanas darbiem pie piestātnēm, kas nākotnē nodrošinās drošāku kuģošanu Eksportostas teritorijā un ļaus uzņemt lielākus pasažieru un kruīza kuģus Riga Ropax Terminal teritorijā. Šis ir jau trešais kopējais pieteikums pēc sadarbības memoranda parakstīšanas ar Stokholmas ostu.
Izvērtētas visu iesaistīto pušu intereses
Uzsākot darbu pie jaunā termināļa projekta idejas, starp Rīgas Brīvostas pārvaldi un Riga Ropax Terminal attīstītāju tika noslēgts nodomu protokols. 2022. gadā tika izveidota projekta realizācijas darba grupa Rīgas Brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētāja vadībā, piedaloties Rīgas pilsētas, Ekonomikas un Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, starptautiskās lidostas “Rīga” un citu uzņēmumu pārstāvjiem. Darba grupa tika izveidota ar mērķi radīt tādu Riga Ropax Terminal projekta gala konceptu, kas apmierinātu visas iesaistītās puses un pēc iespējas labāk papildinātu Rīgas pilsētas attīstības konceptu.
Jūras ceļotāju pieaugums vismaz par 8% pirmajā darbības gadā
Riga Ropax Terminal projekta attīstītāji kopā ar Deloitte Latvia veiktajā tirgus izpētē analizēja projekta nākotnes potenciālu. Salīdzinājumā ar iepriekš apkalpoto pasažieru skaitu prognozēts, ka sekmīgas projekta realizācijas rezultātā pasažieru pieaugums būtu 8%. Svarīgākais pētījuma secinājums – šāda termināļa izbūve būtiski veicinās Rīgas ostas konkurētspēju Baltijas jūras baseinā. Projekta attīstītāja aplēses rāda, ka Rīgā ar jaunu pasažieru termināli gadā varētu sagaidīt līdz pat 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem pasažieru pārvadājumos. Kopumā pirmajā jaunā termināļa darbības gadā varētu tikt uzņemti aptuveni 800 000 pasažieru.
Par Riga Ropax Terminal
Jaunais Riga Ropax Terminal, kas plānots Eksportostas dienvidu daļā, efektīvi apkalpos Rīgas pasažierus vienā no pilsētas trim transporta balsta mezgliem un vienlaikus nodrošinās kvalitatīvas, mūsdienīgas, publiskas komerclietošanas un izklaides iespējas. Riga Ropax Terminal viens no mērķiem būs kļūt par kruīza kuģu mājas ostu.
Terminālis ietvers papildu infrastruktūru kruīza kuģu apkalpošanai, ar perspektīvu izveidot kruīza līnijas mājas ostu, ar restorānu un kafejnīcu pieejamību apkaimes iedzīvotājiem, ar skaņas un gaisa piesārņojuma samazināšanu pilsētas centrā un drošas pārvietošanās nodrošināšanu. Nākotnes aplēses liecina, ka jaunais terminālis varētu uzņemt līdz 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem gadā pasažieru un kravu segmentā – 360 prāmju līniju kuģu un 180 ro-ro kuģu. Kopumā pirmajā darbības gadā jaunais terminālis varētu uzņemt aptuveni 800 000 pasažieru. https://ropax.lv/lv
Linda Vīksne-Irbīte