
Teju ceturtā daļa jeb 24% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, plānojot pirkumu, piemēram, mobilā telefona, datora, darba instrumentu iegādei sev vai kādam no ģimenes, jaunas preces vietā izvēlētos mazlietotu. Tikmēr kopumā 57% aptaujāto ir pārliecināti, ka mazlietotu preču iegāde var palīdzēt viņiem ietaupīt naudu, liecina Latvijas fintech uzņēmuma DelfinGroup veiktās aptaujas dati.
Kopumā 6% aptaujāto norādīja, ka, plānojot pirkumu, jaunas preces vietā izvēlētos mazlietotu, un 18% aptaujāto norādīja – drīzāk jā. Tikmēr 51% aptaujāto atzina, ka, plānojot pirkumu, drīzāk neizvēlētos jaunas preces vietā mazlietotu un 25% atbildēja, ka neizvēlētos.
Jautājumā, vai mazlietotu preču iegāde var palīdzēt ietaupīt naudu, 16% aptaujāto atbildēja pārliecinoši, savukārt 41% uzskata, ka drīzāk jā. 27% aptaujāto atbildēja noliedzoši, bet vēl atlikušajai respondentu daļai tas nav aktuāli un viņi nezina, vai mazlietotu preču iegāde var palīdzēt ietaupīt naudu.
"Pieaugot ilgtspējīga dzīvesveida popularitātei, iedzīvotāju attieksme pret mazlietotām precēm pakāpeniski sāk mainīties, turklāt arvien vairāk cilvēku tam saredz ilgtermiņa ieguvumus, jo, izvēloties mazlietotu preci, to var iegādāties kvalitatīvāku. Arī DelfinGroup ar vienu no saviem attīstītajiem zīmoliem, aprites mazumtirdzniecības veikalu konceptu Banknote mērķtiecīgi strādā, lai mainītu iedzīvotāju paradumus un sekmētu ilgāku preču apriti, kas rezultātā izmaksā lētāk. Proti, ja budžets ir 100 eiro, par šo summu var iegādāties kvalitatīvu, mazlietotu laba ražotāja preci, kas jau ir pierādījusi savu izturību un var kalpot vēl ilgi, vai arī par šo naudu nopirkt jaunu, taču no ražotāja, kam ir zemāka kvalitāte ražotajām precēm," skaidro Didzis Ādmīdiņš, DelfinGroup valdes priekšsēdētājs.
Viņš papildina, ka otrreizējais preču tirgus kontekstā ar aprites ekonomiku attīstās visā pasaulē un kļūst par apzinātu un ilgtspējīgu izvēli patērētāju vidū un arī Latvijā esam ceļā uz to. "Kā liecina aptauja, vairākums Latvijas iedzīvotāju apzinās, ka mazlietotu preču iegāde var palīdzēt arī ietaupīt, tādēļ tas ir laika jautājums, kad otrreizējā preču izmantošana kļūs par plaši pieņemtu praksi arī pie mums," stāsta Didzis Ādmīdiņš.
DelfinGroup pārvalda lielāko aprites mazumtirdzniecības internetveikalu, kā arī vairāk nekā 90 Banknote filiālēs Latvijā un Lietuvā. Patērētāju paradumi liecina, ka cilvēki izvēlas iegādāties mazlietotu datortehniku, sadzīves tehniku, interjera preces, mobilos telefonus, pulksteņus, instrumentus un celtniecības preces, spēļu konsoles, sporta preces, foto un video aparatūru un citas preces ar garantiju līdz 24 mēnešiem. Pieprasījums turpina augt, šī gada pirmajā ceturksnī lietotu, mazlietotu un jaunu preču tirdzniecībai notiekot 3,7 miljonus eiro apmērā.
Aptauju veica DelfinGroup 2024. gada aprīlī un maijā sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat Latvija", aptaujājot 1006 ekonomiski aktīvos Latvijas iedzīvotājus.
Par DelfinGroup
DelfinGroup ir licencēts Latvijas fintech uzņēmums, kas dibināts 2009. gadā un strādā ar zīmoliem Banknote un VIZIA. Uzņēmums strādā ar peļņu katru gadu kopš 2010. gada. DelfinGroup pastāvīgi attīsta un piedāvā patēriņa aizdevumus, aizdevumus senioriem, nomaksas pakalpojumus, lombarda aizdevumus un lietotu, mazlietotu un jaunu preču tirdzniecību vairāk nekā 90 filiālēs visā Latvijā, kā arī tiešsaistē. DelfinGroup kopš 2014. gada ir pazīstams Nasdaq Riga biržā kā obligāciju emitents un kopš 2021. gada kā akciju emitents Baltijas Oficiālajā sarakstā. Uzņēmums veic regulāru ikceturkšņa dividenžu izmaksu. DelfinGroup ilgtspējas pamatā ir fokuss uz korporatīvo pārvaldību, fintech inovācijām, atbildīgu aizdevumu izsniegšanu, finanšu iekļaušanu un aprites ekonomikas veicināšanu.