
2023. gada martā veiktajā AEG pētījumā noskaidrots, ka Latvijas iedzīvotājiem veļas mašīnas un/vai veļas žāvētāja izvēlē noteicošākie faktori ir iekārtas ilgmūžība jeb kvalitāte (kā vissvarīgāko atzīmējuši 65% respondentu), energoefektivitāte (59%) un tikai tad seko cena (53%).
Izaicinošu ekonomisko apstākļu laikā sabiedrība arvien vairāk uzmanības pievērš tēriņu apmēram un iespējām ietaupīt. Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas iedzīvotāji vairāk sākuši domāt par tēriņus ilgtermiņā ietekmējošiem faktoriem veļas kopšanā, tomēr tādi faktori kā ūdens patēriņa ekonomija un īpaši mazgāšanas līdzekļu patēriņa ekonomija vēl nav starp iedzīvotāju prioritātēm.
Respondenti novērtēja 12 faktorus veļas mašīnas un/vai veļas žāvētāja izvēlē, norādot kā svarīgus vai ļoti svarīgus, un rezultātā sarindoja tos šādā secībā:
Iekārtas ilgmūžība – 92% respondentu
Energoefektivitāte – 89%
Cena – 85%
Tehniskie parametri, kas atbilst iekārtai paredzētās vietas izmēriem dzīvesvietā – 82%
Iekārtas ietilpība – 81%
Ūdens patēriņa ekonomija – 75%
Iekārtas jauda – 73%
Iekārtas tips – 71%
Trokšņa līmenis centrifūgas režīmā – 65%
Veļas mazgāšanas līdzekļu ekonomija –59%
Jaunākās tehnoloģijas (piemēram, gludināšanas funkcija, apģērbu kopšana, nezaudējot to kvalitāti, pielāgota mazgājamo līdzekļu dozēšana, aromātu neitralizēšana u.tml.) – 49%
Iekārtas dizains – 38%
Iekārtas ilgmūžību kā noteicošo rādītāju apstiprina arī statistika par iekārtu mainīšanas biežumu. Latvijas iedzīvotāji veļas mazgājamās un žāvējamās iekārtas maina reti – 36% aptaujāto tās maina retāk nekā 10 gados, 26% reizi 6-8 gados, bet 23% reizi 9-10 gados. Visbiežāk iekārtas maina ģimenes ar četriem vai pieciem cilvēkiem mājsaimniecībā, to darot reizi 4-5 gados, savukārt reizi 3 gados iekārtu nomaina vien 1% respondentu. Potenciāli tas varētu būt saistīts ar iekārtas nolietojumu un arī ģimenes maciņam draudzīgāku lēmumu pirkšanas brīdī.
Pētījumā noskaidrots, ka visaktīvākie veļas mazgātāji ir vecuma grupā no 30-39 gadiem, mazgājot veļu 3-5 reizes nedēļā (59%). Likumsakarīgi, ka šajā grupā dominē vecāki ar bērniem līdz 6 gadu vecumam (43%). Viņi arī visvairāk iztērē veļas mazgājamajos līdzekļos – 11-15 eiro mēnesī (24%). Tikpat tērē arī līdzīgs daudzums (23%) vecāku ar 7-10 gadus veciem bērniem.
Pārsvarā veļas mazgājamajiem līdzekļiem mēnesī tiek tērēts mazāk par 5 eiro (27%) vai 5-10 eiro (26%), un šīs summas dominē visos Latvijas novados. Par veļas mazgāšanas līdzekļu ekonomiju sabiedrībā tiek piedomāts retāk. Vairāk par šo uztraucas cilvēki vecumā no 40 līdz 49 gadiem (43%) un no 60 līdz 70 gadiem (43%). Šis jautājums svarīgāks ir lielām ģimenēm – kā ļoti svarīgu to novērtēja 25% respondentu ar 5 un vairāk cilvēkiem mājsaimniecībā.
Tomēr 22% respondentu neseko līdzi veļas mazgājamo līdzekļu cenām vispār, un lielākoties to nedara tieši vīrieši (26%), kas norāda uz to, ka mājsaimniecībās biežāk rūpes par veļu uzņemas sievietes. Interesanti arī, ka sievietēm energoefektivitātes un ūdens patēriņa faktori ir vairāk svarīgi nekā vīriešiem.
Ar īpašu atbildību pret iekārtu energoefektivitāti izceļas Zemgales iedzīvotāji – tur tā ir svarīga 72% respondentu, kamēr citos novados 53%-61%.
Pētījumu veicis sadzīves tehnikas ražotājs AEG 2023. gada martā sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”, aptaujājot vairāk nekā 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 30 līdz 70 gadiem.
Par AEG:
AEG ir viens no zīmoliem Electrolux grupas paspārnē. Electrolux grupa, tiecoties būt ilgtspējīgiem gan produktos, gan darbībā, ir pasaules līderis mājsaimniecības ierīču un profesionālo ierīču ražošanā, kas uzlabojis cilvēku ikdienu vairāk nekā 100 gadu garumā. Apvienojoties tādām iecienītām preču zīmēm kā Electrolux, AEG un Frigidaire, Electrolux katru gadu pārdod vairāk nekā 60 miljonus produktu 120 pasaules valstīs. 2022.gadā Electrolux pārdošanas apjoms sasniedza vairāk nekā 135 miljardus zviedru kronu, un tika nodarbināti 51 000 cilvēku visā pasaulē. Plašāka informācija: www.electrolux.lv.
AEG