Saeimā iesniegti grozījumi, kas paredz samazināt smagi ievainoto un bojāgājušo personu skaitu uz Latvijas ceļiem
publicitātes foto

Reaģējot uz satraucošo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) statistiku Latvijā, ar mērķi samazināt smagi ievainoto un bojāgājušo personu skaitu uz Latvijas ceļiem, Saeimas frakcija "Progresīvie" piedāvā savus Grozījumus Ceļu satiksmes likumā. Šie grozījumi paredz noteikt arī naudas sodu par ātruma pārsniegšanu no 6–10 km/h, līdz šim likumā bija paredzēts tikai brīdinājums par šādu ātruma pārkāpšanu. Statistika rāda, ka tikai 29% vieglo automašīnu ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto ātrumu 90 km/h. Šāda plaša ātruma pārsniegšana palielina avāriju risku un nopietnu seku iespējamību.

Pašlaik Latvijā uz vienu miljonu iedzīvotāju ceļu satiksmes negadījumos bojā iet 64 cilvēki,

salīdzinot ar Eiropas vidējo rādītāju – 42; savukārt Zviedrijā šis rādītājs ir tikai 21. Daudzās Eiropas valstīs sods par ātruma pārsniegšanu tiek piemērots jau no 1 km/h, kas ievērojami palīdzējis samazināt negadījumu un bojāgājušo skaitu. “Progresīvie” iestājas par datos balstītiem lēmumiem, ko apstiprina pētījumi gan Latvijā, gan ārvalstīs. Aicinām noteikt naudas sodu par ātruma pārsniegšanu no 6–10 km/h – tas būs solis ceļā uz drošākiem ceļiem un dzīvību glābšanu, pauž Saeimas deputāte Antoņina Ņenaševa.

 

Līdz ar Administratīvās atbildības likuma izstrādi un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa normu par minēto pārkāpumu ietveršanu Ceļu satiksmes likumā, kā vienīgais soda veids par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h, tika saglabāts brīdinājums. Prakse ir pierādījusi, ka šāds soda veids nesasniedz vēlamo efektu un rezultātu, ja to attiecina pret fiksēto pārkāpumu skaitu un kopējo ceļu satiksmes negadījumu statistiku.

 

Ir būtiski steidzami uzlabot ceļu satiksmes drošību, pārorientējoties uz vienmērīgu un savstarpēji saskanīgu transportlīdzekļu plūsmu, ko var nodrošināt tad, ja visi transporta līdzekļi pārvietojas vienā paredzamā braukšanas ātrumā, izvairoties no lieku apdzīšanas manevru veikšanas, kas ir viens no bīstamākajiem potenciālajiem satiksmes drošības apdraudējumiem.

"Ja vidējais ātrums uz Latvijas ceļiem samazinātos tikai par 2 km/h, mēs varētu izglābt 20 dzīvības gadā. Kā politiķiem mums jāspēj pieņemt arī nepopulāri lēmumi, jo patiesība ir skaidra: ātruma pārsniegšana nogalina. Biežāki un stingrāki sodi par ātruma pārsniegšanu ir nepieciešami, lai samazinātu negadījumos bojāgājušo skaitu. Mūsu mērķis ir panākt, lai Latvija pietuvotos Eiropas vidējiem rādītājiem ceļu satiksmes drošībā, un tas ir iespējams tikai ar apņēmīgu rīcību," uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens.

Satiksmes ministrija (SM) jau šī gada augustā nāca klajā ar priekšlikumiem kā īstenot papildu pasākumus, lai sasniegtu Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam izvirzīto mērķi – samazināt ceļu satiksmes negadījumos cietušo un bojā gājušo skaitu par 35%. Ministrs akcentēja, ka svarīgi veidot nodalītu gājēju un velo–ceļu infrastruktūru un stiprināt nulles tolerances politiku pret pārgalvīgu braukšanu. Plašāk ar SM vīziju – kā padarīt Latvijas ceļus drošākus var iepazīties šeit.

Saeimas frakcija "Progresīvie"