
Ministru kabinetam Satiksmes ministrijai 21.08.2023 Parakstījušās organizācijas vēlas vērst uzmanību uz satiksmes drošību un riteņbraucēju kā mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību, piedaloties ceļu satiksmē un norādīt uz vājo procesu, kādā Satiksmes ministrija ir rosinājusi izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos. Satiksmes ministrijas piedāvātie grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos paredz: "Izteikt 201.punkta otro teikumu šādā redakcijā:
"201. Bērniem līdz 17 gadiem, braucot ar
velosipēdu, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei.””
Šādu grozījumu pieņemšana padarītu šīs par vienām no stingrākajām prasībām Eiropas
Savienībā.
Šie grozījumi (to šobrīd piedāvātajā redakcijā) tiek piedāvāti bez NVO un plašākas sabiedrības
iesaistes, diskusijām un plašas analīzes par ieguvumiem un ietekmi uz bērnu veselību, tai
skaitā iespējamo riteņbraucēju skaita samazinājumu.
Ārvalstīs ir veikti pētījumos, kuros ķiveru lietošana apskatīta plašāk. Rezultāti:
1. obligāta ķiveru lietošana dažādu praktisku apsvērumu dēļ attur cilvēkus no
braukšanas ar velosipēdu, kā tas bija, piemēram, Austrālijas štatā Jaundienvidvelsā,
kur pēc prasības izmantot ķiveres ieviešanas bērnu, kas brauc ar velosipēdu, skaits
samazinājies par 36 %;
(https://roads-waterways.transport.nsw.gov.au/documents/roads/bicycles/bicycles-la
w-compliance-among-cyclists-nsw-1992.pdf);
2. velobraucēju skaita samazinājums negatīvi ietekmēs pārējo velobraucēju drošību
(https://injuryprevention.bmj.com/content/9/3/205);
3. ieguvumi veselībai no braukšanas ar velosipēdu ir desmitiem reižu lielāki par riskiem
(https://www.cyclehelmets.org/1015.html), līdz ar to, pat nedaudz samazinoties
velobraucēju skaitam, negatīvas sekas sabiedrības veselībai no fizisko aktivitāšu
trūkuma būs daudz lielākas par to ieguvumu, ko palikušajiem velobraucējiem dod
ķiveres.
Tādēļ iestājamies pret šādu Ceļu satiksmes noteikumu izmaiņu veikšanu, neizvērtējot to ietekmi
uz satiksmes drošības uzlabošanu, velobraukšanas attīstību, kā arī neiesaistot visas
ieinteresētās puses un nevalstiskās organizācijas.
Grozījumu anotācijā Ministrija vien uzskaitījusi ceļu satiksmes negadījumu skaitu 2022.gada
sešos mēnešos un 2023.gadā, kuros iesaistīti velosipēdisti, vienlaikus nav veikta analīze par
cēloņiem, traumu raksturu, cietušo vecumu grupām un iespējamajiem novēršanas
mehānismiem.
Šobrīd aizsargķivere braucot ar velosipēdu ir obligāta bērniem līdz 12 gadu vecumam. No
Satiksmes ministrijas piedāvāto grozījumu anotācijas nav saprotams, kādēļ tieši 17 gadu
vecums noteikts kā robeža, nevis, piemēram, 16, 15 vai 14 gadu vecums. Ņemot vērā minēto
un to, ka vēl salīdzinoši nesen Satiksmes ministrija publiski izziņoja par plānu noteikt ķiveru
obligātumu visiem velobraucējiem, tas liek domāt, ka šie grozījumi ir redzami nepārdomāti un to
pamatojums nebalstās empīriskos datos.
Velobraucēju drošības ceļu satiksmē uzlabošanai piedāvājam šādas izmaiņas tiesību aktos:
● Noteikt minimālo intervālu, ar kādu var apdzīt riteņbraucēju uz koplietošanas ceļiem
● Ja droša apdzīšana nav iespējama vai citu drošības iemeslu dēļ, riteņbraucējam būtu
jāatļauj ieņemt vidējo stāvokli braukšanas joslā
● Iestrādāt Ceļu satiksmes likumā jēdzienu “veloiela” - iela kurā velo kustībai ir priekšroka
attiecībā pret motorizētajiem transporta līdzekļiem, tie tur ir viesi (kā piemēram
Fietsstraat Nīderlandē)
● Naudas sods par ātruma pārkāpšanu no pirmā kilometra stundā autovadītājiem. Šāda
prakse ir vairumā Eiropas Savienības valstīs. Šobrīd dzīvojamajā zonā faktiski nesodīti
var pārvietoties par vairāk nekā 50% pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu.
● Paredzēt iespēju vienkāršoti iesniegt policijai izskatīšanai un sodīšanai video materiālus
par rupjiem Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem (agresīva braukšana, neatļauta
braukšana pa ietvi vai velojoslu/ceļu, luksofora aizliedzošā signāla ignorēšana,
agresīvas apdzīšanas, neapstāšanās pie gājēju pārejas).
● Aizliegums, projektējot ietves un veloceļus, pārtraukt tos ar iebrauktuvēm.
Ar cieņu,
Apvienība “Pilsēta cilvēkiem”
Latvijas Riteņbraucēju apvienība
SIA Nextbike LV
Biedrība “Drošās ielas”
Grīziņkalna Apkaimes biedrība
Rīgas Centra attīstības biedrībaAvotu apkaimes biedrība
Teikas apkaimes biedrība
Āgenskalna apkaimes biedrība
Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"