Seši šķēršļi, ar kuriem saskaras jaunuzņēmumi, meklējot investorus, un kā tos pārvarēt?
publicitates foto

Pirmo investoru atrašana ir nozīmīgs uzdevums jaunuzņēmumiem, taču ceļā uz to ir jāpārvar dažādi šķēršļi. Balstoties uz Eiropas lielākā veselības aprūpes inovāciju tīkla EIT Health pieredzi, mēs pētām galvenos šķēršļus, ar kuriem jaunuzņēmumi saskaras šajā kritiskajā posmā, sākot no kļūdainu priekšstatu kliedēšanas līdz pareizo investoru atrašanai, nevis tādu, kuri piedāvā vieglu naudu.

Finansējuma piešķiršana jaunuzņēmumiem, kas atrodas agrīnā stadijā, ir grūts uzdevums. Tas jo īpaši attiecas uz Centrāleiropu, Austrumeiropu un Dienvideiropu. Pateicoties nozīmīgām pārmaiņām, ko pēdējos gados veicinājusi Eiropas Savienība un valsts iestādes, šobrīd ir daudz programmu, kas risina šos jautājumus, un jaunuzņēmumiem ir kļuvis vieglāk atrast finansējumu. Tomēr jaunuzņēmumu dibinātāji tā vietā, lai pievērstos pareizā investora atrašanai, kas atbilstu ilgtermiņa stratēģijai, diemžēl mēdz meklēt investīcijas visur citur.

Ir vairākas kļūdas, kuras jaunuzņēmumi varētu pieļaut, meklējot investorus, taču ir arī risinājumi. Sniegtā informācija ir balstīta uz Tamāsa Bēkasi (Tamás Békási), EIT Health uzņēmējdarbības izveides vadītāja Reģionālo inovāciju shēmas (RIS) reģionā, kurā ir 13 inovāciju ziņā progresīvākās valstis, pieredzi.

Kultūras sagatavotība: jaunuzņēmumiem bieži vien trūkst kultūras zināšanu, lai sadarbotos ar institucionālajiem investoriem. Daudzi dibinātāji nāk no draugu un ģimenes vides, kur valda elastīga hierarhija. Tomēr, kad šīs nepieredzējušās un bieži vien jaunizveidotās komandas mijiedarbojas ar pieredzējušiem biznesa profesionāļiem, ir nepieciešams cits domāšanas veids. Tamāss Bēkasi uzskata: “Jaunuzņēmumiem ir jāmācās sadarboties un jāizprot investoru vēlmes. Ir svarīgi saprast, ka investori nav ne nežēlīgi vilki, ne altruistiski eņģeļi, bet gan uz uzņēmējdarbību vērsti cilvēki.”

Eksperts piebilst: "Šī problēma ir īpaši izplatīta veselības aprūpes jaunuzņēmumos, kur studenti un ārsti bieži uzņemas iniciatīvu ieviest inovācijas un veidot komandas, bet viņiem nav nepieciešamās uzņēmējdarbības izpratnes, lai orientētos ieguldījumu pasaulē.”

Pareizā investora izvēle: Tamāss Bēkasi uzskata, ka pirmā investora izvēle ir kā laulības noslēgšana. Labākajā gadījumā partnerattiecības ilgst visu mūžu. Tomēr, ja attiecības nav saderīgas, tas var beigties ar sāpīgu un, iespējams, postošu šķiršanos. Jaunuzņēmumi jau tā ir trausli, un šķiršanās var radīt vēl lielāku spriedzi, kas var novest pie uzņēmuma sabrukuma. Tāpēc ir svarīgi rūpīgi izvēlēties investorus, kuri atbilst jaunuzņēmuma mērķiem, vērtībām un ilgtermiņa redzējumam.

Kļūdainu priekšstatu kliedēšana: daudzi jaunuzņēmumi maldīgi uzskata, ka viņiem ir visas kārtis un ka visiem ir jācīnās viņu labā, jo viņi ir īpašas “sniegpārsliņas”. No otras puses, arī investori reizēm iekrīt lamatās, uzskatot, ka viņu nauda nodrošina absolūtu kontroli. “Patiesībā tās ir sadarbības attiecības, kurās abas puses sacenšas, lai gūtu labumu viena otrai. Jaunuzņēmumiem ir privilēģija izvēlēties savus partnerus, taču tiem ir jāatzīst arī investoru sniegtā vērtība,” uzsver Tamāss Bēkasi.

Stratēģiskie ieguldījumi: ieguldīšana bez skaidras stratēģijas var izmaksāt dārgi. Daži jaunuzņēmumi uzskata, ka investori ir viegls veids, kā nopelnīt naudu. Pēc veiksmīga prezentācijas pasākuma investoriem var nākties saņemt vilinošu piedāvājumu, taču tas var izrādīties vienreizējs darījums, kas neatbilst uzņēmuma ilgtermiņa plāniem. Kā norāda EIT Health uzņēmējdarbības izveides vadītājs, ir ļoti svarīgi rūpīgi izvērtēt investīciju priekšlikumus un nodrošināt to atbilstību stratēģiskajiem mērķiem.

Uzņēmuma nenovērtēšana vai pārvērtēšana: jaunuzņēmumiem bieži nākas pieņemt grūtus lēmumus, novērtējot savu uzņēmumu. Viņi var pārdot ievērojamu akciju daļu par nelielu ieguldījumu, jo viņiem ļoti nepieciešama nauda. Tomēr viņi var neņemt vērā sekas attiecībā uz nākamajām finansējuma kārtām, kurās viņiem nāktos atteikties no vēl lielāka pašu kapitāla. Un pretēji, pirmajā kārtā nosakot pārāk augstu vērtējumu, var būt grūti piesaistīt papildu investorus, kuri spēj vai vēlas ieguldīt lielus līdzekļus. Ļoti svarīgi ir atrast pareizo līdzsvaru.

Ieguldītāja reputācija: ieguldītāja reputācija var ietekmēt jaunuzņēmuma turpmākos centienus piesaistīt līdzekļus. “Ja ieguldītājam ir slikta reputācija vai ir zināms, ka ar viņu ir grūti sadarboties, tas var atturēt nākamos ieguldītājus no dalības turpmākajās finansēšanas kārtās, jo tiem savstarpēji jānoslēdz sindikācijas līgums. Lai gan pirmās kārtas ieguldītājs bieži vien ir izšķirošs izdzīvošanai, ir svarīgi apsvērt arī plašākas sekas, ko rada tā reputācija," uzsver Tamāss Bēkasi.

Līdzekļu vākšanas mācību nometnes un valdes sanāksmju zāles simulācijas ‒ galveno problēmu pārvarēšana

Uz investīcijām vērstas programmas, piemēram, EIT Health programma Attract to Invest risina šīs problēmas. Programma ir vērsta uz atbalstu jaunuzņēmumiem, kas jau ienākuši tirgū un uzsākuši pārdošanas procesus, piesaistot potenciālo investoru interesi. Programmā ir divi galvenie izglītības moduļi:

1. Līdzekļu vākšanas mācību nometne: šajā modulī aplūkoti iepriekš minētie izaicinājumi un nepilnības. Dalībnieki nav iesācēji, viņiem ir ievērojama pieredze partneru meklēšanā dažādos pasākumos un konkursos. Tomēr, lai iepazīstinātu investorus, ir nepieciešamas citas prasmes un zināšanas, ko sniedz šī programma. Tiek ieviesti arī tādi pamatinstrumenti kā termiņlapa (Term Sheet), kurā definēta uzņēmuma vērtība un ieņēmumu perspektīvas un ieguldījumu stratēģija, kurā izklāstīta ieguldījumu un uzņēmuma struktūra piecu gadu perspektīvā.

2. Valdes sanāksmes simulācija: šis modulis sagatavo jaunuzņēmumus partnerības realitātei, simulējot valdes sanāksmes. Katrai komandai tiek piesaistīts reāls investors, kurš ik pēc divām nedēļām dod uzdevumu un uzdod jautājumus, pievēršoties tēmām, ko komanda, iespējams, nav paredzējusi. Mērķis ir nevis atturēt, bet gan atvērt viņiem acis uz iespējamām problēmām.

Papildus izglītības moduļiem programma Attract to Invest piedāvā neatmaksājamu dotāciju 25 000 eiro apmērā, kas ietver:

• 4 000 eiro ceļam un izmitināšanai mācību nometnes laikā Vīnē;

• 6 000 eiro par EIT Health mentoru un izaugsmes vadības instruktoru tīkla konsultāciju pakalpojumiem. Šajā tīklā ir simtiem dažādu jomu ekspertu (jurisprudences, komunikācijas, pārdošanas u. c.), medicīnas speciālistu (onkoloģijas, radioloģijas u. c.) un tirgus speciālistu (piemēram, Norvēģijā, Vācijā), kas var palīdzēt jaunuzņēmumiem;

• 15 000 eiro, ko jaunuzņēmums var sadalīt, pamatojoties uz savu plānu un nākamajiem plānotajiem soļiem (piemēram, sākuma finansējums, A sērijas investīcijas, kolektīvā finansējuma kampaņas). EIT Health pretī neprasa nekādu pašu kapitālu.

Pašlaik ir atvērta pieteikšanās programmas otrajam piegājienam. Šogad ir ieviests papildu elements ‒ lielais fināls novembra sākumā. Komandām, kas piedalās konkursā, ir iespēja pretendēt uz papildu finansējumu. Visas 15 komandas vērtēs žūrija, un trīs labākās komandas saņems naudas balvas attiecīgi 25 000, 15 000 un 10 000 eiro apmērā. Šis pasākums piedāvā vērtīgas tīklošanās iespējas ar investoriem. Jaunuzņēmumu dibinātāji, kas vēlas piedalīties programmā, var pieteikties līdz 21. jūlijam programmas tīmekļa vietnē.

Horvātijas veiksmes stāsts

Horvātijas uzņēmums Ani Biome, kas specializējas zarnu floru stiprinošu fermentētu dārzeņu un sēņu ekstraktu ražošanā, ir apliecinājums tam, ka programma Attract to Invest ir veiksmīga. Uzņēmuma dibinātāja personīgā cīņa ar dzīvībai bīstamu zarnu iekaisumu iedvesmoja izstrādāt produktu. Ani Biome piedāvātais tirgus risinājums jau sasniedzis 700 000 lielu pārdošanas apjomu. Tā dalība 2022. gada Attract to Invest programmā ļāva veiksmīgi piesaistīt līdzekļus, nodrošinot 1,2 miljonus eiro sākuma finansējuma. Pašlaik uzņēmums turpina jaunu finansējuma kārtu, kuras kopējais apjoms ir 3,8 miljoni eiro.

Investoru atrašana, bez šaubām, ir izaicinājums jaunuzņēmumiem, taču ir ļoti svarīgi koncentrēties uz pareizā investora atrašanu, nevis apstāties pie grūtībām,” secina Tamāss Bēkasi. Viņš piebilst: “EIT Health Attract to Invest programma risina šos šķēršļus, izmantojot izglītojošus moduļus, sniedzot jaunuzņēmumiem nepieciešamās zināšanas, prasmes un atbalstu, lai nodrošinātu finansējumu. Izmantojot stratēģisku pieeju un pieredzējušu profesionāļu vadību, jaunuzņēmumi var pārvarēt šķēršļus un gūt panākumus konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē.”

Par Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūtu (EIT)

EIT ir Eiropas lielākā inovāciju ekosistēma, kas apvieno gandrīz 3000 partneru no vadošajām biznesa, pētniecības un izglītības organizācijām visā Eiropā vairāk nekā 80 inovāciju centros. EIT stiprina Eiropas spēju ieviest jauninājumus, radot risinājumus aktuālām globālajām problēmām, sekmējot uzņēmējdarbības attīstību, lai Eiropā radītu ilgtspējīgu izaugsmi un atzītas darbavietas. EIT ir ES struktūra un ES pētniecības un inovācijas pamatprogrammas “Apvārsnis Eiropa” svarīga sastāvdaļa. Institūts atbalsta dinamiskas Eiropas mēroga partnerības, EIT zināšanu un inovāciju kopienas, kas sastāv no vadošajiem uzņēmumiem, pētniecības laboratorijām un universitātēm, kuras katra nodarbojas ar neatliekamu globālu problēmu risināšanu, sākot no klimata pārmaiņām līdz veselībai un beidzot ar atjaunojamo enerģiju. Vairāk informācijas skatīt vietnē https://eit.europa.eu/ .

Par “EIT Health”

“EIT Health” ir viena no lielākajām Eiropas valsts un privātā sektora partnerībām veselības aprūpes inovāciju jomā. “EIT Health” veido vairāk nekā 130 partneri, un tas ir unikāls Eiropas vadošo uzņēmumu, universitāšu, pētniecības un izstrādes centru, kā arī slimnīcu un institūtu tīkls. “EIT Health” uzdevums ir izveidot ekosistēmu, kas ļautu attīstīt nākotnes veselības aprūpi, lai Eiropas iedzīvotāji varētu dzīvot ilgāk un veselīgāk. “EIT Health” uzlabo veselības aprūpes speciālistu prasmes visā Eiropā, ieguldot Eiropas talantīgākajos speciālistos un sekmējot novatorisku veselības aprūpes produktu/risinājumu komercializāciju Eiropas Savienībā. Tā ir viena no lielākajām publiski finansētajām veselības nozares iniciatīvām, un to atbalsta Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūts (EIT), kas ir Eiropas Savienības iestāde.

Vairāk informācijas skat. vietnē www.eithealth.eu.

Par “EIT Health InnoStars”

InnoStars kopa ir viens no astoņiem “EIT Health” ģeogrāfiskajiem apgabaliem. Tas aptver pusi Eiropas, tostarp Poliju, Ungāriju, Itāliju un Portugāli, kā arī EIT Reģionālās inovācijas shēmas programmā iekļautos papildu reģionus – Baltijas valstis, Horvātiju, Slovākiju, Čehiju, Slovēniju, Grieķiju un Rumāniju. Saskaņā ar Eiropas inovācijas rezultātu pārskatu (European Innovation Scoreboard) šo valstu grupa ir novērtēta kā mēreni novatoriska. InnoStars ir vērsta uz uzņēmējdarbības, inovācijas un izglītības veicināšanu veselības aprūpes, veselīga dzīvesveida un aktīvas novecošanas jomās, kā arī uz atšķirību novēršanu starp reģioniem, kas ir inovācijas līderi, un reģioniem, kas vēl attīstās.

Par EIT Reģionālās inovācijas shēmu (EIT RIS)

Reģionālās inovācijas shēma (RIS) ir Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) izveidota programma, kuras mērķis ir mazināt atšķirības starp reģioniem, kas ir inovācijas līderi, un reģioniem, kas vēl attīstās. Programma tiek īstenota, iesaistoties vietējiem centriem. Veselības aprūpes jomā programma tiek attīstīta kopš 2016. gada, un tās koordinators ir “EIT Health InnoStars”. Programmā piedalās 14 “EIT Health” centri 13 Austrumeiropas, Centrāleiropas un Dienvideiropas valstīs. Šie centri kalpo par piekļuves punktiem Eiropas labāko universitāšu, uzņēmumu un to projektu tīklam. Programmas mērķis ir veicināt šo reģionu izaugsmi, atklājot unikālus, novatoriskus aktīvus un piesaistot vietējos novatorus dalībai Eiropas programmās un konkursos. Latvijā “EIT Health” RIS centrs ir Rīgas Stradiņa universitāte.

EIT Health: kopā par veselīgu dzīvi Eiropā


 

repute,lv