
62 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumi Latvijā šobrīd nav atbilstoši pielāgojuši savas interneta vietnes cilvēkiem ar redzes invaliditāti, liecina IKT pakalpojumu sniedzēja "Bite" veiktās aptaujas dati. Lai nodrošinātu vienlīdzīgas digitālās iespējas ikvienam cilvēkam neatkarīgi no viņu spējām, "Bite" uzsācis pielāgot uzņēmuma digitālos kanālus cilvēkiem ar redzes invaliditāti, jauno risinājuma ieviešanā investējot 25 000 eiro.
Lai atvieglotu preču un pakalpojumu piekļūstamību cilvēkiem ar invaliditāti, Latvijā ir pieņemts Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums (Piekļūstamības likums), kas praksē ieviesīs ES Piekļūstamības direktīvu. Jaunās prasības stāsies spēkā no 2025. gada 28. jūnija un tās paredz dažādu elektronisko preču un tiešsaistes pakalpojumu pielāgošanu cilvēkiem ar invaliditāti.
“Mēs reizēm neaizdomājamies, cik digitālā vide ir nozīmīga cilvēkiem ar dažādām invaliditātēm – internetā ir iespējams uzzināt, kas notiek Latvijā un pasaulē, tā ir iespēja iegādāties preces, pieteikties preču un pakalpojumu saņemšanai u.tml. Tā ir jauna pasaule, kas šiem cilvēkiem pavērsies, ja interneta vide kļūs pieejama. Piekļūstamības direktīvas uzdevums ir palīdzēt dažādām cilvēku grupām – ne tikai cilvēkiem ar redzes invaliditāti, bet arī, piemēram, senioriem, kuriem ērtāk lietot palielinātu vai vienkāršotu tekstu, kā arī cilvēkiem ar intelektuāliem traucējumiem. Kopumā pēc regulas ieviešanas interneta vides pieejamības rīkus izmantos līdz pat 60 % mūsu sabiedrības,” norāda Ivars Balodis, Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” vadītājs.
“Bite” veiktajā sabiedrības aptaujā 62 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumi Latvijā šobrīd nav atbilstoši pielāgojuši savas interneta vietnes cilvēkiem ar redzes invaliditāti – 40 % iedzīvotāju norādīja, ka uzņēmumi Latvijā šobrīd drīzāk nav atbilstoši pielāgojuši savas interneta vietnes cilvēkiem ar redzes invaliditāti, un 22 % aptaujāto atbildēja pārliecinoši nē. Tikmēr 31 % aptaujāto nezina, vai uzņēmumi Latvijā ir atbilstoši pielāgojuši savas interneta vietnes cilvēkiem ar redzes invaliditāti, savukārt 5 % respondentu atzina, ka drīzāk jā un tikai 2 % uzskata, ka uzņēmumi to ir paveikuši.
“Viena no Bites centrālajām vērtībām ir rūpes par cilvēkiem, un šogad esam apņēmušies veidot vēl iekļaujošāku un pieejamāku vidi cilvēkiem ar invaliditāti, lai katram būtu iespēja ne vien iegūt mūsu sniegtos pakalpojumus, bet arī augt, attīstīties un sasniegt savas dzīves mērķus, ko palīdzam īstenot arī sadarbībā ar Latvijas Paralimpisko komiteju un TV3 Grupu Latvija. Lai veicinātu Bites digitālo kanālu pieejamību cilvēkiem ar redzes invaliditāti, jau esam pielāgojuši mājaslapu un e-veikalu, kā arī tuvākajā laikā pielāgosim pašapkalpošanās portālu ManaBite. Kopējās investīcijas jauno risinājumu ieviešanā ir 25 000 eiro,” skaidro Renārs Neimanis, “Bite” E-kanālu attīstības vadītājs.
Skaidrojot "Bite" digitālo kanālu pielāgošanas procesu, R. Neimanis stāsta, ka pirmais solis bija audits, ko veica pieejamības eksperti, iekļaujot arī invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” pārstāvju un neredzīgu personu viedokli, piemēram, par mājaslapas navigāciju, tai skaitā sniedzot priekšlikumus uzlabojumiem.