Uldis Semeiks: Sīvajā cīņā par darbinieku un partneru piesaisti jāceļ kompānijas prestižs


Uldis Semeiks, publicitātes foto
Uldis Semeiks, SIA Datakom valdes priekšsēdētājs

Situāciju darba tirgū Latvijā jau vairākus gadus var dēvēt par sarežģītu, un darbaroku nepietiekamība kā aktuāla problēma, kam jāmeklē risinājumi, iezīmējusies arī 2019. gada sākumā. Darbaspēka trūkumam kopumā ir dažādi iemesli – starp biežāk minētajiem ir demogrāfiskā situācija valstī – dzimstības mazināšanās un sabiedrības novecošanās, kā arī algu līmenis. Šādos apstākļos saasinās konkurence cīņā par talantu piesaisti, kas attiecas gan uz darbaspēku, gan sadarbības partneriem. Ja šajā cīņā gribam uzvarēt, mūsdienās uz spēles vairs nevaram likt tikai konkurētspējīgu atalgojumu, starp likmēm ir arī dažādas bonusu un motivācijas sistēmas, kā arī arvien lielāku lomu spēlē darba devēja prestižs.

Darbinieku deficītu piedzīvo dažādas nozares, bet īpaši jūtams tas ir informācijas tehnoloģiju (IT) jomā. Tiešsaistē ātri papētot brīvās vakances, redzams, ka daudz neaizpildītu vietu ir pakalpojumu un pārdošanas sektoros, kam seko IT nozare ar vismaz 500 brīvām vakancēm. Ekonomikas ministrijas (EM) prognozes liecina, ka situācija tik drīz nemainīsies un pieprasījums pēc darbaspēka visās nozarēs tikai pieaugs. EM speciālisti paredz, ka pēc trim četriem gadiem darba tirgū varētu būt nepieciešami ap 35 000 jaunu darbinieku, bet līdz 2030. gadam šis skaits varētu pieaugt jau līdz 85 000. Turklāt paredzams, ka kritiskākā situācija būs ražošanā un apstrādē, tirdzniecībā un IT sektorā.

Nav šaubu, ka jaunie profesionāļi no darba devēja sagaida gan atbilstoša atalgojuma piedāvājumu, gan sociālās garantijas, mūsdienīgu darba vidi un dažādas motivācijas programmas, taču vēl viens ietekmīgs faktors mūsdienās ir kompānijas reputācija. Tas gan darbiniekiem, gan sadarbības partneriem apliecina uzņēmuma stabilitāti un stiprina lojalitāti. Pastāv vairāki rādītāji, kas pierāda uzņēmuma konkurētspēju un ļauj izcelties starp citiem nozares spēlētājiem, tostarp ļoti pozitīvi vērtējama ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) padziļinātās sadarbības programma, dēvēta arī par uzņēmumu “balto sarakstu”. Ar 2019. gadu šajā programmas modelī komersanti - nodokļu maksātāji - tiek iedalīti trīs līmeņos pēc to darbības apjoma – zelta, sudraba un bronzas, un katrs no tiem nodrošina dažādu priekšrocību virkni, piemēram, attaisnoto izdevumu atmaksu Zelta līmeņa uzņēmuma darbiniekiem. Šādi valsts sektors ļauj privātajiem komersantiem justies novērtētiem, sniedzot gandarījuma sajūtu, ka no valsts puses tiek novērtēta godīga uzņēmējdarbība. Papildus tas ir arī nenovērtējams ieguldījums pelēkās ekonomikas izskaušanā un līdz ar to – valsts uzņēmējdarbības vides uzlabošanā un labklājības celšanā.

Arī SIA Datakom vairākus gadus izpildījis VID padziļinātās sadarbības programmas kritērijus zelta līmenī, pateicoties saliedētai un lojālai komandai. Nu jau vairāku gadu garumā ir iespējams novērtēt, ka arī privātajam sektoram noder motivācija ik gadu “turēt līmeni”, par to saņemot dažādus atvieglojumus, kas palīdz celt darbinieku komfortu. Atrašanās VID “baltajā sarakstā” palīdz arī slēgt partnerības līgumus, jo tas apliecina, ka uzņēmums nekavēs maksājumus, ir punktuāls un uzticams. Gudrs un spējīgs darbinieks vai sadarbības partneris apzinās savu nozīmi uzņēmuma izaugsmē, tādēļ atļaujas būt prasīgs ne tikai atalgojuma ziņā, un uzņēmuma vadītājam tas ir jāapzinās, rūpējoties gan par darbaspēku, gan nepārtraukti turot rūpi par kompānijas tēlu.

Ja esam ieinteresēti ilglaicīgā sadarbībā ar sevi jau pierādījušiem darbiniekiem un partneriem un vēlamies arī piesaistīt jaunus talantus, nevaram vieglprātīgi attiekties pret strādājošo labsajūtu un prasībām. Reiz nopelnot prestižu, ir smagi jāstrādā, lai to saglabātu, un uzņēmumam jābūt sakārtotam ne vien ārēji, bet arī iekšēji. TOP darba devēji nodrošina gan mūsdienīgu, jaunāko tehnoloģiju sniegtajām iespējām atbilstošu darba vidi un izaugsmes iespējas, gan elastīgu darba laiku, piemaksu sistēmas, un arī tas ir nenovērtējams ieguldījums prestiža celšanā. Protams, tas viss no darba devēja pieprasa papildu iesaisti un papildu resursus, taču jāatceras, ka ieguvums būs lojāls un produktīvs darbinieks, uzticami partneri, un tas savukārt nodrošinās uzņēmuma izaugsmi. Visi esam dzirdējuši populāro uzņēmēja Ričarda Brensona teicienu “Rūpējieties par saviem darbiniekiem, nevis klientiem, jo, ja jūs rūpēsieties par darbiniekiem, viņi parūpēsies par klientiem.” Nešaubos, ka tieši šī filozofija ir palīdzējusi uzcelt visu “Virgin” impēriju.

Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli