
Ar kinokritiķes Dārtas Ceriņas lekciju par afrofutūrismu izskan kinoprogramma "Black Matters". Laikmetīgās melnās* balsis kino
“Laulātā pāra Saula Viljamsa un Anīsijas Uzemanes režisētā muzikālā cīņa 2021. gadā filma izrādīta prestižajā Kannu “Režisoru divnedēļā” (Directors’ Fortnight) un izvirzīta “Caméra d'Or” balvai. Tā piedāvā atjautīgus mākslinieciskos risinājumus, filmai topot mūsdienu Ruandā, valstī ar asiņainu un traģisku vēsturi. “Neptūna sarma” ir neona lūgsna, kas seko afrofutūrisma tradīcijai kino – virzienam, kurā aktuāla ir gan rasisma, koloniālisma un status quo kritika, gan arī zinātniskās fantastikas žanra elementu klātbūtne.
Līdzīgi kā ar globālo fenomenu – Raiena Kūglera “Melnā pantera” (2018) un tās turpinājumu 2022. gadā –, arī “Neptūna sarma” ir afrofūrisma ideāls. Tajā tiek izmantoti vispārīgi etnogrāfiskie reģiona elementi, neizšķirot vienas afrikāņu tautas, cilts vai nācijas pārākumu – tādējādi tiek radīta vēsturiska stilizācija par nākotni un tās (ne)iespējamību. Visbiežāk šāda tipa kino top kā alternatīva rietumu kultūras kodiem un to dominancei, kur karalauks ir popkultūra, bet ierocis – ironija. Būtiska nozīme afrofūrismā ir maģiskajam reālismam – sapņiem, to skaidrojumiem un sirreāliem ielaidumiem,” jēdziena fenomena un gaidāmos jautājumus apraksta Ceriņa, minot, ka Latvijas kontekstā, raisoties diskusijām par koloniālisma pagātni un padomju okupācijas mantojumu, šis kinodarbs ir vērtīgs notikums, rodot daudzas paralēles starp filmas mitoloģiskajiem Burundi iedzīvotājiem un mums pašiem.
Filma “Neptūna sarma” Rīgas kinoteātros būs pieejama līdz 4. jūnijam; vairāk informācijas – kinobize.lv.
Filmu un pasākumu programma “Black Matters". Laikmetīgās melnās* balsis kino”, kas tapusi ar ASV vēstniecības Latvijā finansiālu atbalstu, veidota kā mēģinajums saprast, ko tieši saprotam ar melno* kino un cik adekvāti ir lietot terminu, kas sevī ietver kultūru spektru no Āfrikas nacionālā kino līdz ASV lielpilsētās veidotiem darbiem. Programmu trīs mēnešu gaitā papildināja arī īpaši pasākumi, kas kalpojuši kā “zemsvītras piezīmes” – gan ievadlekcijas par globālo 'melnuma' un 'baltuma' kategoriju rašanos, un rasu teorijas pirmsākumiem, gan sarunas par ādaskrāsas lingvistiskajām dimensijām, melnā feminisma jēdzienu un rases konstruēšanu bijušā Austrumu bloka valstīs.
Filmas “Neptūna sarma” reklāmas rullītis latviski.
Biļetes uz “Forum Cinemas” seansu.
Žulijens Nuhums Kulibali