
Kā liecina Swedbank apdrošināšanas apkopotie dati, visbiežāk ceļu satiksmes negadījumi ziemā notiek mainīgo laikapstākļu dēļ, kad aukstuma periodi mijas ar nokrišņiem un uz ceļiem veidojas melnais ledus, kā arī spēcīgas snigšanas vai puteņa laikā. Tā, piemēram, pērn ziemā lielākā Swedbank izmaksātā auto apdrošināšanas atlīdzība sasniedza 42 100 eiro, spēkratam saslīdot un nobraucot no ceļa. Savukārt vidējā auto apdrošināšanas izmaksātā atlīdzība svārstās ap 1300 eiro.
Piemēram, 2023. gada ziemā īpaši sarežģīti apstākļi bija decembra sākumā, kad melnais ledus izraisīja vairākus smagus negadījumus. Attiecīgi arī lielākais reģistrētais ceļu satiksmes negadījumu skaits bija tieši decembrī – 4221*. Kopumā pēc ziemas mēnešos notikušo negadījumu skaits veido 24% no kopējā reģistrēto negadījumu skaita.
Kā stāsta Ilga Babre, Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja: “Ziemā biežākie apdrošināšanas gadījumu iemesli ir saslīdēšana, nespēja laikus nobremzēt, nepamanāmi šķēršļi, kā arī krītošs sniegs vai ledus no nenotīrītiem māju jumtiem. Īpaši bīstams ir melnais ledus, kas ir praktiski neredzams, bet ļoti slidens un ievērojami palielina slīdēšanu un avāriju risku. Šādi mainīgi laika apstākļi bija pērn decembrī un janvārī, kad arī būtiski pieauga apdrošināšanas gadījumu skaits. Tāpēc autovadītājiem ir jādomā ne tikai par ziemai atbilstošu auto tehnisko stāvokli, bet arī laikapstākļiem pielāgotu braukšanu.”
No 1.decembra – jauni nosacījumi ziemas riepām
Lai arī faktiski ziemas riepām jābūt uzstādītām vien no 1. decembra, patiesībā riepas būtu jānomaina tad, kad gaisa temperatūra vairs nepārsniedz +5-6°C grādus. Turklāt jāatceras, ka no šī gada stājies spēkā jauns nosacījums, ka ziemā vairs nevarēs braukt ar starpsezonas riepām. Turpmāk ziemā varēs braukt tikai ar riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”. Apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa” liecina, ka riepa ir izgājusi noteiktus testus un atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. Tāpat ļoti svarīgs apstāklis ir riepu tehniskais stāvoklis. Ja ar ziemas riepām ir braukts iepriekšējās pāris ziemas sezonas, tad būtiski ir pārliecināties par riepu protektora dziļumu. Minimālais protektora dziļums ir 4 mm un, tuvojoties šai robežai, riepas drīzumā būs jāmaina un visu ziemas sezonu ar tām nevarēs nobraukt.
Auto skādi rada arī grauzēji un pieviļ auto tehniskais stāvoklis
Dažādas skādes automašīnām ziemā rada ne tikai sarežģītie braukšanas apstākļi, bet arī citi netipiski apstākļi. Piemēram, aukstajā laikā grauzēji mēdz izveidot siltas migas zem auto pārsega un, sagraužot vadus vai gumijas caurules, rada zaudējumus, kas mērojami vairāku simtu eiro apmērā. Piemēram, kādam auto īpašniekam tika izmaksāta atlīdzība 570 eiro apmērā, jo grauzēji bija ierīkojuši migu zem auto pārsega un sagrauzuši dzesēšanas sistēmas caurules un vadus.
Tāpat ziemā daudz biežāk autovadītājiem ir nepieciešama tehniskā palīdzība uz ceļa, kas saistīta ar akumulatora un dzinēja iedarbināšanas problēmām, kā arī degvielas sistēmas kļūdām.
Par Swedbank apdrošināšanu
Swedbank piedāvā apdrošināšanas pakalpojumus, kurus nodrošina Swedbank P&C Insurance AS un Swedbank Life Insurance SE, kurus pārstāv to Latvijas filiāles un apdrošināšanas aģents Swedbank AS. Apdrošināšanas pakalpojumu klāsts aptver obligāto sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu (OCTA), brīvprātīgo auto apdrošināšanu (KASKO), mājokļa apdrošināšanu, ceļojuma apdrošināšanu, kā arī dzīvības apdrošināšanu, dzīvības apdrošināšana kredītsaistību segšanai un citus apdrošināšanas pakalpojumus. Swedbank piedāvātie apdrošināšanas pakalpojumi ir pieejami Swedbank internetbankā, kā arī Swedbank filiālēs visā Latvijā.
Swedbank