
Taksometru pārvadājumu nozare ir nozare, kurā ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā, kā liecina pētījumi, var sasniegt pat 80 %. Lai risinātu šo problēmu, pirmo reizi Latvijā šādā apjomā valsts institūcijas un taksometru pārvadājumu nozare savstarpējā sadarbībā analizēja iespējas, kā apturēt potenciāli 12 miljonu eiro zaudējumu katru gadu no valsts budžeta. Visas darba grupās iesaistītās puses ir vienojušās, ka izstrādātajiem risinājumiem ne vien jāierobežo ēnu ekonomika, bet arī jāsekmē ekonomiskā aktivitāte un nozarē iesaistīto pušu, tai skaitā pasažieru pieredzes, uzlabošana ilgtermiņā.
atvijā ir augstāka nekā kaimiņvalstīs. Nozares apgrozījuma apjoms, kas problēmas rezultātā tiek zaudēts, ir aptuveni 4 līdz 9 miljoni eiro gadā. Tādejādi arī valsts zaudē nodokļu ieņēmumus vairāku miljonu eiro apmērā. KPMG 2023. gadā veiktā pētījuma “Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā” ietvaros ievāktie platformu pakalpojumu sniedzēju dati liecina, ka 80% personu, kas uzsāk licences iegūšanas procesu darbam nozarē, nekļūst par vadītājiem, jo nespēj izpildīt noteiktās prasības.
Risinājumi ēnu ekonomikas mazināšanai
Vienots taksometru nozares reģistrs veicinātu caurspīdīgumu, apvienojot vairākus datu avotus un nodrošinot datu analīzes iespējas. Reģistrs arī ļautu vienkāršot atsevišķus administratīvos procesus (piemēram, licencēšanu, pārkāpumu kontroli), dodot iespēju datus salīdzināt dažādos laika un citos griezumos.
Autotransporta direkcija izvērtē priekšlikumu apvienot vismaz daļu no licencēm vienotas licences risinājumā, kas varētu tikt virzīts gan kā nozares reģistra daļa, gan atsevišķs risinājums. Kā nozares reģistra turētāja darbnīcu ietvaros identificēta Autotransporta direkcija, kura kopā ar nozares politikas veidotājiem veiks tālākos soļus reģistra risinājuma detalizētai izpētei un izstrādei.
Uzlabots nodokļu nomaksas mehānisms pamatā paredzēts tiem vadītājiem, kas darbojas kā individuālie komersanti (aptuveni trešā daļa no visiem vadītājiem). Piedāvātais risinājums paredz tūlītēju nodokļu ieturējumu pakalpojuma apmaksas brīdī, tādējādi vienkāršojot nodokļu nomaksu un samazinot izvairīšanās gadījumus. Šī risinājuma virzīšanai kā atbildīgā institūcija identificēta Finanšu ministrija, kurai kopā ar Valsts ieņēmumu dienestu un nozari tuvāko mēnešu laikā paredzēts turpināt darbu pie risinājuma izpētes.
Ņemot vērā, ka šie risinājumi attīstāmi un ieviešami vidējā termiņā, papildus identificēts potenciāls īstermiņa risinājums, lai veicinātu legāli darbojošos pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu. Tas paredz individuālajiem komersantiem iespēju pakalpojumus sniegt ar līzingā ņemtu transportlīdzekli. Autopārvadājumu likums paredz pakalpojumu sniegšanu ne tikai ar īpašumā esošu transportlīdzekli, bet arī turējumā esošu transportlīdzekli, tomēr Ministru kabineta noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru neparedz iespēju pārvadājumiem izmantot savu līzingā ņemto transportlīdzekli. Šāds ierobežojums nepastāv nevienā citā Eiropas Savienības valstī.
Nozares dati liecina, ka šobrīd katrs piektais vadītājs, kurš uzsāk reģistrāciju darbam, procesu nepabeidz, jo pakalpojumu bija iecerējis sniegt ar līzingā paņemtu transportlīdzekli un šāda iespēja šobrīd ir ierobežota. Šī risinājuma ieviešana uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, palielinātu pieejamo transportlīdzekļu skaitu un līdz ar to samazinātu pakalpojuma cenu, kā arī nozares negatīvo ietekmi uz vidi, jo sekmētu jaunāku transportlīdzekļu ar zemāku emisiju apjomu izmantošanu.
Darbnīcu dalībnieki turpina darbu pie identificēto risinājumu attīstīšanas, kuriem mēs sekosim līdzi un cerēsim uz pirmajiem panākumiem jau šī gada pavasarī.
KPMG Baltics SIA