
Rīga, 29.12.2023. 2023. gada novembrī, salīdzinot ar 2022. gada novembri, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,4 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,6 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 2,8 %, autodegvielas – samazinājās par 2,4 %.
Apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 27,9 %), un to ietekmēja atsevišķu uzņēmumu saimnieciskās pamatdarbības veida maiņa. Apgrozījums samazinājās arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 5,3 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 5,1 %).
Salīdzinot ar 2022. gada novembri, lielākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 7,8 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 7,3 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 6,3 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 2,2 %.
2023. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 1,0 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,2 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 1,3 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 4,3 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 8,5 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 6,7 %) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 4,0 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 10,4 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 3,1 %) un nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 2,5 %).
2023. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 1,8 %.
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.
Centrālā statistikas pārvalde