
Rīga, 29.05.2023. 2023. gada aprīlī, salīdzinot ar 2022. gada aprīli, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 3,0 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 6,7 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 4,2 %, autodegvielas – palielinājās par 8,9 %.
Salīdzinot ar 2022. gada aprīli, apgrozījuma pieaugums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 7,3 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 3,6 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 0.4%). Savukārt vislielākais apgrozījuma samazinājums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 19,7 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 17,8 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 15,2 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 4,2 %.
2023. gada aprīlī, salīdzinot ar martu, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 1,3 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 6,0 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 1,8 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 1,0 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, vislielākais apgrozījuma pieaugums bija kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (par 4,3 %), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 2,9 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 2,0 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 15,9 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 8,0 %) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 6,8 %).
2023. gada aprīlī, salīdzinot ar martu, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 0,8 %.
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.
Centrālās statistikas pārvalde