Kāda ir iepirkšanās anatomija? Skaidro eksperte


Publicitātes foto
Iepirkšanos un pastaigas pa veikaliem lielā mērā ietekmē emocionālais noskaņojums, piemēram, ļoti labs garastāvoklis vai, tieši otrādi, dziļa vilšanās un diskomforts. Ja cilvēkam ir pacilāts garastāvoklis, tas viņu mudina iepirkties vairāk, nekā esot sliktā noskaņojumā. Kā un vai šīs emocionālās sajūtas ir mainījušās, augot iepirkšanās popularitātei internetā, skaidro psihoterapeite Zane Siliņa.

Saskaņā ar interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius* datiem, Latvijā pēdējo 6 mēnešu laikā 77% interneta lietotāju ir veikuši tiešsaistes pirkumus. Savukārt 30% norāda, ka internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Iedzīvotāju paradumu maiņu, aizvien biežāk izvēloties iepirkties internetā, novēro arī vadošais tirdzniecības centrs internetā 220.lv. “Šovasar tika pieredzēta īpaši augsta veikto pirkumu intensitāte, kulmināciju sasniedzot jūnijā, kad pārdošanas apjomi, salīdzinot ar aizvadīto gadu, bija par 70% lielāki. Tikmēr augustā šie rādītāji bija par 40% augstāki nekā pērn, tādējādi pārsniedzot pirms Covid-19 veiktās prognozes,” piebilst 220.lv mārketinga un komunikācijas vadītāja Līga Bubko.

Lai arī paradumu maiņa ir ilgtermiņa process, iepirkšanās internetā sniedz pavisam jaunu emocionālo pieredzi, sākot ar saskarsmi ar apkārtējiem un beidzot ar lēmumu pieņemšanu par to, vai pirkumu veikt, vai tomēr atlikt. Tieši gūtās emocijas nereti ir tās, kas liek vienu vai otru paradumu nostiprināt kā daļu no ikdienas rutīnas.

Kā norāda psihoterapeite Zane Siliņa, iepirkšanās internetā atbilst mūsu mentalitātei – justies brīvam un neatkarīgam, neesot pārāk intensīvā kontaktā ar apkārtējiem. Un tas nav raksturīgs tikai gados jauniem pircējiem, jo tieši šis gads parāda, ka tiešsaistē iepērkas dažādas paaudzes, arī tie, kuri līdz šim to nebija darījuši. “Kopumā pircējā ir apvienoti divi apziņas veidi - loģiskais un emocionālais. Loģiskā apziņa salīdzina preču cenas, sortimentu un kvalitāti, pieņemot racionālu lēmumu par nepieciešamību iegādāties preci. Savukārt emocionālā apziņa pirkumus izvērtē pavisam citādi - priekšplānā izvirzās nepieciešamās vēlmes un sajūtas, tādā veidā cilvēks kļūst brīvāks un neierobežots savās izvēlēs. Turklāt pētnieki norāda, ka iepērkoties cilvēkiem uzlabojas garastāvoklis, pazūd trauksme un nomierinās nervi,” piebilst Z. Siliņa.

Līga Bubko uzsver: “Lai arī klātienes iepirkšanās lielai daļai pircēju strādā kā izklaides funkcija, arī pirkumi internetā dod savas priekšrocības, kurās summējas gan emocionālie, gan loģiskie ieguvumi. Piemēram, pirkumu internetā var veikt, neizejot no mājām, ir pieejami preču cenas salīdzināšanas portāli un ir iespēja iepazīties ar plašāku un daudzveidīgāku sortimentu. Tāpat iepirkšanās ir pieejama 24 stundas, savukārt, ievērojot personīgos veselības aizsardzības pasākumus, priekšroka tiek dota piegādēm uz mājām u.tml.”

Attiecībā uz atlaižu laiku Z. Siliņa skaidro, ka tās var mudināt uz spontānu pirkumu veikšanu, piemēram, ieraugot akcijas preces, lieta ko cilvēks nav plānojis iegādāties, pat gadījumā ja nepietiek līdzekļu, tiek nopirkta. Turpina Z. Siliņa: “Pētnieki norāda, ka izpārdošanas laikā autonomā nervu sistēma, kas atbild par „sastingt vai cīnīties” reakciju, pārņem noteiktu orgānu kontroli, liekot ķermenī parādīties reakcijai, kura bija līdzīga mūsu senčiem, saskaroties ar plēsēju. Tās var būt bailes palaist garām izdevīgu pirkumu, līdz ar to cilvēkiem ir grūtāk kontrolēt vēlmi nopirkt, pirms to izdara citi. Novērojumi liecina, ka, iepērkoties internetā, cilvēks tomēr var veikt pārdomātākus pirkumus, jo ir iespēja izvairīties no kontakta ar citiem.”

Tikmēr Gemius apkopotie dati rāda, ka arī 54% interneta lietotāju ir svarīgas akcijas un īpašie piedāvājumi. L. Bubko stāsta: “Iedzīvotāji Latvijā, līdzīgi kā Lietuvā un Igaunijā, joprojām tiecas pēc akcijas precēm. Tas ir viens no veidiem, kā ietaupīt, tāpēc, iegādājoties tādas ikdienas preces kā pārtika, apģērbs, apavi un sadzīves preces, primāri uzmanība tiek pievērsta precei, kurai ir norādīta zemākā cena. Visbiežāk pircēji meklē vislabākās cenas piedāvājumu, kurā ietilpst kvalitatīvs produkts apvienojumā ar konkurētspējīgu cenu un labu servisu, kam par piemēru kalpo citu pircēju atsauksmes, kas visbiežāk ir redzamas pie preču aprakstiem un dažādās preču cenu salīdzināšanas vietnēs. Bieži vien lēmumu nosaka arī piegādes ātrums un tā cena. “

*Gemius pētījums “E-komercijas tirgus Latvijā 2020” (2020. februāris)

Par “Pigu Grupu”

“Pigu Grupa”, kurai pieder tiešsaistes veikals „220.lv“ Latvijā, „Pigu.lt“ Lietuvā un „Kaup24.ee“ Igaunijā, ir lielākais e-komercijas tirgus dalībnieks Baltijas valstīs. “Pigu Grupa” kopskaitā nodrošina darba vieta aptuveni 350 darbiniekiem, gan birojos, gan noliktavās. Kopš 2015. gada “Pigu Grupu” pārvalda viena no lielākajām privātkapitāla investīciju sabiedrībām Centrāleiropā un Austrumeiropā MCI. Šī ir pirmā un vienīgā Lietuvas kompānija, kas trīs gadus pēc kārtas ierindojas starp pieciem visstraujāk augošajiem Centrāleiropas tehnoloģiju uzņēmumiem. 2019.gadā uzņēmums izveidoja tirdzniecības platformu Marketplace, kas darbojas visās trīs Baltijas valstīs, nodrošinot tiešsaistes tirdzniecības centra funkciju.

“Pigu Grupu”
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  dziļurbums