Skriešanas sports kā pozitīvu emociju uzlāde


Skriesanas_svetki.publ.foto
Klāt pavasaris – laiks, kad straujiem soļiem aizsākas aktīvā dzīvesveida sezona, kas nozīmē, ka aktuālas kļūst dažādas brīvdabas aktivitātes un sporta veidi. Kā viens no jauno sezonu ieskandinošajiem tautas sporta pasākumiem 22. aprīlī gaidāmi ikgadējie Jūrmalas skriešanas svētki, kas Majoru pludmalē jau ierasti pulcēs lielus un mazus aktīvās atpūtas entuziastus. Jau šo svētdien ikviens interesents bez maksas varēs pārbaudīt spēkus trīs dažādās skriešanas un nūjošanas distancēs, paralēli visas dienas garumā baudot arī citas radošas un pozitīvi uzlādējošas izklaides aktivitātes. Lai sacensību dienā veiksmīgi mērotu izvēlēto distanci un īstenotu sev uzstādītos mērķus, svētku organizatori aicina dalībniekus ieklausīties pieredzes bagātā vieglatlēta Kristapa Vēja-Āboliņa ieteikumos.

Laiks - katram individuāls      

Gatavojoties skriešanas distancēm, profesionāli skrējēji trenējas vidēji divas reizes dienā, pakārtojot savu ikdienas ritmu tā, lai treniņiem vienmēr būtu laiks un enerģija. Atkarībā no distances garuma un veida tiek pielāgoti arī treniņu vingrinājumi un vide, kurā sportot. Cilvēki reizēm kļūdās, domājot ka, ja viņi ir labi stadiona skrējēji, tad viņiem būs viegli gūt labus rezultātus arī pludmales vai krosa skrējienā, taču skrienot daudzi saprot, ka tā nebūt nav. “Iesācējiem nevajadzētu pārcensties ar savām spējām, izvēloties skriešanas distanci. Labāk sākt ar kādu mazāku attālumu, piemēram, 5 vai 10 km, nevis ar pusmaratonu vai maratonu, jo tas var būt veselībai bīstami. Maratons un pusmaratons tomēr ir distances, kurām ir nepieciešams īpaša sagatavotība,” skaidro garo distanču skrējējs Kristaps Vējš- Āboliņš. Viņš arī piebilst, ka, lai sagatavotos izvēlētajai distancei, ir nepieciešams nostiprināt savas skriešanas spējas. “Daudz kas ir atkarīgs no tā, ko tu iepriekš esi darījis - pastaigājies, vingrojis vai spēlējis kādas sporta spēles. Līdz ar to maratonam viens var sagatavoties gada laikā, otrs - pusgada laikā, bet citam pietiek vien ar trim mēnešiem. Tas viss ir ļoti individuāli, bet parasti jārēķinās ar vismaz pusgadu ilgu sagatavošanās laiku un jāatceras, ka pats svarīgākais faktors ir regulāri treniņi,” saka Kristaps.

Tik nozīmīgais sagatavošanās process

Daudziem rodas jautājums, kā sevi motivēt pirms starta, lai pievarētu izvēlēto distanci. Vieglatlēts Kristaps smejoties saka: “Vislabāk jau sākumā apzināties to, ka viegli nebūs. Jebkurš skrējiens ir cīņa ar sevi pašu. Galvenais ir noskaņoties pozitīvi un domāt par to, ka skrienot mēs primāri gūstam pozitīvas emocijas un izbaudām procesu, savukārt, noskrienot distanci līdz galam, mēs papildus spējam just arī gandarījumu par paveikto. Es sevi motivēju cīnīties katrā metrā, lai tiktu līdz finišam, jo emociju gamma, ko gūstu, pabeidzot distanci, ir vārdiem neaprakstāma.” K. Vējš- Āboliņš uzsver, ka liela nozīme sniegumā ir arī uzturam, tāpēc iesaka pirms-sacensību periodā uzņemt pietiekamu daudzumu olbaltumvielu un ogļhidrātu, jo veselīgs un sabalansēts uzturs ir ikviena cilvēka enerģijas avots. Tiesa gan pirms paša starta vislabāk kādu brīdi neēst neko, lai nejustu traucējošu smaguma sajūtu, bet patērēto enerģiju no jauna ieteicams atgūt neilgi pēc finiša.

Skriet var ikviens

K. Vējš- Āboliņš ir pārliecināts, ka skriet var ikviens neatkarīgi no vecuma vai sportiskās sagatavotības - galvenais ir gribēt. “Nav nepieciešams dārgs apģērbs vai jaunākās paaudzes tehnoloģijas, lai skrietu; vajag tikai gribasspēku. Tāpēc atliek ņemt ziemas sezonā piemirstos sporta apavus, vilkt mugurā sporta tērpu un vienkārši doties skriet, jo pavasaris ir īstais laiks, kad ļaut ķermenim iekustēties un pamazām sagatavoties vasaras sezonas aktivitātēm. Dažādas brīvdabas lokācijas, un tostarp pludmale, ir pasakaina vieta it īpaši skriešanai, jo iespēja vienoties skrējienā gar jūras krastu kopā ar virkni citu aktīvā dzīvesveida piekritēju, pie reizes izaicinot pašam sevi, kalpo kā lieliska motivācija.

 

Daiga Zīmele
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

virtuves mēbeles
apdrošināšana  octa  kasko  kasko apdrošināšana