Lai glābtu planētu, uz iesaiņojuma ir jāsniedz informācija par preces ietekmi uz vidi 

Globālā sasilšana vairs nemaz neizskatās pēc mīta — šis oktobris Latvijā pārspēj visus siltuma rekordus valsts vēsturē, un tas nozīmē, ka ikvienam no mums ir nekavējoties jāpārdomā savi paradumi. "Tomēr vienkāršam pircējam, kas pēc darba veikalā izvēlas visparastākos pārtikas produktus (un ne tikai), ir ļoti grūti izdarīt patiesi videi draudzīgu izvēli, jo nezināmo ir pārāk daudz. Tāpēc, manuprāt, uz katras preces ir jābūt marķējumam, kas raksturo tās ražošanas un piegādes ietekmi uz vidi, ņemot vērā arī tās iesaiņojumu," komentē starptautiskā uzņēmuma Immer Group prezidente Irīna Mirošņika.

Patiesībā bez šāda marķējuma ir gandrīz neiespējami izdarīt atbildīgu izvēli, piemēram, dažādu zīmolu šokolāde var ievērojami atšķirties ietekmes uz vidi ziņā. Ir šokolādes veidi, kuru ietekme uz vidi var būt tāda pati kā 50 km braucienam ar automobili. „Izklausās neticami, bet tā ir: ja šokolāde ir ražota, vispirms izcērtot mežus, lai audzētu kakao pupiņas, ja pati ražošana nav bijusi sevišķi videi draudzīga, bet piegādes ir bijušas ļoti tālas, tad šādas šokolādes ietekme uz vidi būs ievērojama.1 Jāteic, ka pasaules pārtikas produktu ražošanas un patēriņa sistēma kopumā ir atbildīga par veselu ceturtdaļu siltumnīcefekta gāzu2, kas veicina globālo sasilšanu,” skaidro iniciatīvas „Save Food” pārstāve Latvijā un Ukrainā I. Mirošņika. „Šī sistēma ietver mājlopu, mājputnu, kā arī dārzeņu, augļu, labības un tā tālāk audzēšanu, to pārstrādi, pārtikas produktu ražošanu, iesaiņojuma ražošanu, piegādi un pat sadalīšanos, kompostēšanu vai bojātu produktu un pārtikas atkritumu, kā arī izmantotā iesaiņojuma utilizāciju. Aplūkojot veikalā produktu bez attiecīgas informācijas, nekādi nav iespējams saprast, cik videi draudzīga ir katra izvēle.”

Pat iesaiņojuma izvēle nemaz nav vienkārša! Zinātnieki ir noskaidrojuši, ka, lai kartona maisiņš nodarītu mazāku kaitējumu videi nekā plastmasas maisiņš, tas pirms izmešanas ir jāizmanto vismaz trīs reizes, bet auduma maisiņš — 131 reizi.3 „Tas pats attiecas ne tikai uz maisiņiem, bet arī pārtikas produktu taru. Piemēram, kartona iesaiņojuma ražošanai ir nepieciešams par 97 % vairāk ūdens un par 82 % vairāk enerģijas nekā elastīgā iesaiņojuma ražošanai, turklāt, lai ražotu papīru un kartonu, ir jāizcērt koki, kas ir vēl viens klimata pārmaiņu iemesls. Daudzi nezina, ka „Coca-Cola” jau ir izstrādājis paraugu pudelēm, kas par 25 % sastāv no okeānu piesārņojošās plastmasas4 — lielisks veids, kā gan iesaiņojumu ražot, gan attīrīt okeānu! Savukārt Latvijā produktu ražotāji jau var izmantot bionoārdāmu iesaiņojumu, kas ir saņēmis Eiropas sertifikātus „OK Compost” — tas nozīmē, ka kompostējot tas sadalās par ūdeni, ogļskābo gāzi un humusu,” stāsta eksperte. Šāds iesaiņojums ir attiecīgi marķēts, tāpēc to var atšķirt no citiem iesaiņojumiem. Tomēr ne vienmēr tas tā ir. Draudzīgums videi ir ļoti sarežģīts jautājums. Piemēram, vēl viens aspekts ir loģistika: ja mums vajadzētu safasēt tonnu krējuma, tad būtu nepieciešami 26 kravas automobiļi, lai piegādātu stikla burciņas šādam produkta daudzumam, bet tikai viens, izvēloties elastīgo iesaiņojumu. Svarīgs ir arī produkta uzglabāšanas ilgums. Ne visi zina, ka izmestie pārtikas produkti veido 11 % ogļskābās gāzes izplūdes — gandrīz kā automobiļi, lidmašīnas un kuģi!5 Ir jāsaprot, ka dažādos iesaiņojumos produkts saglabājas svaigs atšķirīgu laiku. Piemēram, elastīgā aizsargiesaiņojumā produktus var uzglabāt ilgāk un no tā var izņemt gandrīz 100 % produkta, bet stikla vai plastmasas pudelēs var palikt līdz 15 % pastveida produktu, piemēram, skāba krējuma vai kečupu un mērču, kas pēc tam tiek izmesti kopā ar iesaiņojumu un piesārņo vidi.

Ļaudis nemaz neapzinās, cik milzīga ietekme uz vidi patiesībā ir viņu izvēlei. Savukārt pētījumi liecina, ka pavisam vienkārša lieta — marķējums, kas ļauj salīdzināt dažādu preču ietekmi uz vidi, — palīdzēs mums visiem izdarīt apzinātāku izvēli: ļaudis labprāt izvēlētos videi draudzīgākas preces, ja tās varētu atšķirt no visām pārējām.6 „Patiesībā mēs esam ļoti atbildīgi,” saka uzņēmuma prezidente. „Eiropiešiem iesaiņojuma draudzīgums videi ir tikpat svarīgs kā tā lietojamība un spēja pagarināt produkta uzglabāšanas laiku. Šis faktors Eiropas iedzīvotājiem ietilpst triju vissvarīgāko vidū — tas mūs atšķir no ASV, Āzijas un Latīņamerikas iedzīvotājiem.7 Ir tikai jāpalīdz ļaudīm izdarīt pareizo izvēli.”

Par IMMER Group

IMMER Group – uzņēmums ar 30 gadu ekspertīzi elastīgā iepakojuma ražošanā. Uzņēmumu grupā ietilpst trīs uzņēmumi - rūpnīca Kijevā IMMER Ukrplastic, kas nepārtraukti darbojas kopš 1927.gada, IMMER Digital rūpnīca Ventspilī un Rīgas dizaina studija IMMER Design Studio. Uzņēmumu grupas ietvaros tiek nodrošināts pilns dažādu tehnoloģiju fleksiblā iepakojuma ražošanas cikls un plašs drukas tehnoloģiju spektrs, kas ļauj eksportēt produkciju uz 35 pasaules valstīm. IMMER Group ir ANO Globālā līguma, Save Food un Responsible Care iniciatīvu, CEFLEX projekta dalībnieks, kā arī vairāku starptautisko asociāciju un organizāciju biedrs: ERA, Flexible Packaging Europe u.c. Kompānijas klientu portfelis ietver tādus pasaulslavenus zīmolus kā Nestle, Mondelez, Danone, JDE un daudzus citus. Turklāt, uzņēmumam ir plašs kvalitātes sertifikātu un apbalvojumu spektrs, toskait Golden cylinder no Amerikas ofseta drukas asociācijas, WorldSta no Vispasaules iepakojuma organizācijas (WPO), Packaging Award no Amerikas ofseta drukas asociācijas, Partnership for Sustainability Award – balva no ANO Globālā līguma ofisa, Pentaward un daudziem citiem. IMMER Group – starptautiska līmeņa ražotājs, kas ieņem vadošās pozīcijas Ukrainā un iekļauts Eiropas vadošo elastīgo iesaiņojuma materiālu TOP-15.

 

IMMER Group
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli