LPS un Izglītības un zinātnes ministrijas ikgadējās sarunās vairāk jautājumu nekā atbilžu


foto;Sandis Zolts
1. augustā Mārupē notika LPS un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ikgadējās sarunas, kuras vadīja LPS priekšsēdis Andris Jaunsleinis un IZM ministrs Kārlis Šadurskis.

Sarunu gaitā tika skatīti vairāki aktuāli jautājumi, par kuriem sarunu laikā arī raisījās plašas diskusijas, jo pašvaldības joprojām nav saņēmušas izsmeļošas atbildes vai skaidrojumus.

Kā pirmais tika skatīts jautājums par skolu tīkla optimizāciju. Par šo tēmu ministrs arī demonstrēja prezentāciju. To var apskatīt šeit.

Savukārt jautājumā par pedagogus ietekmējošo risku novērtēšanu un risinājumu skolu tīkla optimizācijas rezultātā un “sociālo spilvenu” pedagogiem K. Šadurskis uzsvēra, ka “sociālo spilvenu” paredzēts ieviest no nākamā gada septembra. Šim nolūkam ministrija pieprasījusi arī papildu finansējumu valsts budžetā. Būtiskākais, ka abas ieceres tiks īstenotas par valsts budžeta līdzekļiem.

Plašas diskusijas izvērsās arī par aspektu, kas tika iekļauts Ministru kabineta un LPS vienošanās un domstarpību 2017. gada protokolā izglītības jomā: “Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2017. gada 1. martam izstrādāt profesionālās izglītības iestāžu programmu finansējuma modeli neatkarīgi no profesionālās izglītības iestādes dibinātāja, tai skaitā izvērtējot iespēju no valsts budžeta finansēt mācību stipendijas.” Šis nosacījums nav izpildīts, un modelis nav izstrādāts, tāpēc nolemts par minēto jautājumu diskutēt arī LPS 28. kongresā, izskatot atbilstošo rezolūciju.

Jautājumā par vispārīgās pamatizglītības apguvi no sešu gadu vecuma ministrs paskaidroja, ka ir nepamatotas raizes par to, ka sešgadīgie bērniņi tiks iekļauti pirmās klases izglītības sistēmā. Izglītības programmu paredzēts pielāgot šī vecuma bērniem, turklāt izglītību varēs realizēt arī pirmsskolas izglītības iestādē, ievērojot sešgadnieka vajadzības, tajā skaitā atbilstošu dienas režīmu.

Tomēr jāuzsver, ka šobrīd nav izstrādātas nepieciešamās vadlīnijas (programma, finansējums, pedagogu atalgojums utt.), tās paredzēts pabeigt 2019. gadā. Savukārt bērnus no sešu gadu vecuma paredzēts uzņemt skolā jau 2018. gada 1. septembrī. Pret šādu secību kategoriski iebilst pašvaldības: no sākuma jābūt vadlīnijām, un tikai tad tās var ieviest dzīvē, turklāt aktuāls paliek arī jautājums par pedagogu kvalifikāciju, ja minētā izglītība tiks realizēta PII.

Sarunās tika apspriesti arī vispārīgās izglītības iestāžu tipi un speciālo izglītības iestāžu padotības maiņa.

Sarunu videoierakstu var noskatīties LPS interneta vietnē šeit.

Jana Bunkus un Ināra Dundure

     
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas