Ja kavēšanos "Rail Baltica" projektā neizdosies novērst, apdraudēts EK līdzfinansējums Jaunā Rīgas centrālās stacijas..


foto;finobzor.ru
Ja kavēšanos "Rail Baltica" projektā neizdosies novērst, apdraudēts EK līdzfinansējums
Jaunā Rīgas centrālās stacijas projekta arhitekti draud lauzt līgumu

5,8 miljardus vērtajam "Rail Baltica" projektam jau pēc sešiem gadiem jāsavieno Baltijas valstu galvaspilsētas ar Centrāleiropu, uzbūvējot Eiropas platuma sliežu ceļus un modernas dzelzceļa stacijas. Eiropas Savienība segs 85% no izdevumiem. Šobrīd notiek projektēšana, šogad jāsākas arī būvniecībai. Latvijas Valsts kontrole kopā ar kolēģiem Igaunijā un Lietuvā konstatējusi problēmas, kas draud projektu ievilkt pat par četriem gadiem. Pagaidām neoficiālā līmenī Eiropas Komisija brīdina, ka ir robeža tam, cik lielas nobīdes laikā pieļaujamas. Pērnā gada nogalē apstiprināts viens pagarinājums, bet tālākas kavēšanās var apdraudēt Eiropas līdzfinansējumu.

Pirms mēneša Baltijas valstu premjeri Rīgā vienojās personīgi uzraudzīt "Rail Baltica" ieviešanu. Februāra sākumā plānota nākamā tikšanās, un līdz tai atbildīgajām ministrijām jāsagatavo risinājumus, kā novērst problēmas projektā un Eiropas Komisijas satraukumu.

Līdz šim no Eiropas budžeta "Rail Baltica" saņēmis 800 miljonus eiro. Nauda piešķirta darbiem, kas jāpabeidz tuvāko trīs gadu laikā. Valsts kontrole kopā ar igauņu un lietuviešu kolēģiem pagājušajā nedēļā brīdināja par kavēšanos līdz pat četriem gadiem. Avots Eiropas Komisijā "Nekā personīga" atzina, ka iespēja pagarināt termiņus nav bezgalīga, tādēļ aizkavēšanās var apdraudēt Eiropas Komisijas līdzfinansējumu. Tas veido 85% no visa projekta.

KRIŠJĀNIS KARIŅŠ

Ministru prezidents (Jaunā Vienotība)

Lai šī nauda atbrīvotos no Eiropas Savienības, ir ļoti svarīgi, ka tas pārvaldes modelis ir ne tikai neatkarīgs, bet arī dzīvotspējīgs. Šobrīd viņš pēc struktūras ir neatkarīgs, bet ar iekšējām grūtībām viņš neizrāda tādas īstas dzīvotspējas pazīmes šobrīd. Vai, varētu teikt, tā dzīvotspēja ir drusku apgrūtināta.

AGNIS DRIKSNA

"RB Rail" pagaidu valdes priekšsēdētājs

Nekas nav nokavēts. Šis ir tas moments, kad valstīm ir jāapzinās, ka projekts ir apjomīgs. Es pieļauju, ka kādu brīdi viņš bija pazudis no dienaskārtības augstākajā līmenī.

Nekas nav nokavēts. Šis ir tas moments, kad valstīm ir jāapzinās, ka projekts ir apjomīgs. Es pieļauju, ka kādu brīdi viņš bija pazudis no dienaskārtības augstākajā līmenī. 

Tagad sākas reāli projektēšanas un būvdarbi, un arī strīdi. Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas arhitekti jūtas apkrāpti vismaz par pusmiljonu eiro. Šobrīd viņi pārtraukuši pasūtīto darbu izpildi. 

Centrālās stacijas arhitektus meklēja starptautiskā metu konkursā. Īstenot dzīvē nolēma Dānijas firmu "PLH Arkitekter" un "COWI" piedāvājumu. Arhitekti saņēma 45 tūkstošu eiro balvu.

Lielākoties šādos metu konkursos naudas balvai nav lielas nozīmes, jo izvēlētajiem arhitektiem pēc tam bez konkursa tiek projektēšanas līgums, kas tik lielā projektā maksātu vairākus miljonus eiro. Šoreiz bija citādāk. Konkursa nolikums paredzēja pieticīgāku konsultāciju līgumu, bet īpaši uzsvēra, ka nekas neliedz uzvarētājam kļūt arī par stacijas projektētāju.

KASPARS VINGRIS

SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs

Kā nākamā balvas daļa bija šī iespēja sniegt konsultāciju pakalpojumu, kuru mēs noslēdzām sarunu procedūras rezultātā. Šī te līguma galvenais uzdevums bija, ja gadījumā projektēšanas un būvdarbu iepirkuma gaitā vai arī pašā projektēšanas gaitā rodas nepieciešamība pēc kaut kāda detalizēta izvērtējuma kādam no viņu sagatavotā meta elementiem, tad viņi šo pakalpojumu sniedz.

Ar dāņiem noslēgtā līguma maksimālā summa ir 640 tūkstoši eiro. Divu gadu laikā Latvijas puse arhitektiem pasūtījusi darbus tikai 64 tūkstošu eiro vērtībā. Arhitekti nesatraucās un gaidīja, kad sāksies projektēšana. Pērn izraudzījās stacijas būvniekus, tā būs beļģu “Besix” un “Re Re Būve” apvienība. Būvnieki arhitektus uzrunāja sadarboties. Vienoties neizdevās un “PLH Arkitekter” apgalvo, ka tas noticis “Eiropas dzelzceļa līniju” iebildumu dēļ. “Besix” vienojās ar divām Itālijas un Latvijas arhitektu firmām, kas par šo darbu nopelnīs ap 20 miljoniem eiro. Uz dāņu sūdzībām Latvijas Satiksmes ministrija atbildēja, ka arhitekti paši nav sapratuši līgumu nosacījumus.

STĒNS ENRIKO ANDERSENS

"PLH Arkitekter" vecākais partneris

Mēs esam ļoti neapmierināti, ka itāļu firma projektē mūsu projektu. Mēs radījām visu tā konceptuālo dizainu. Vēl ir daudz projektēšanas darbu, kas ir jāizdara, pirms staciju var būvēt. Bet to dara divas firmas, kas nemaz nepiedalījās konkursā. 

Tagad dāņi domā, kā rīkoties tālāk. Tikmēr centrālās stacijas projektā pasūtītos tehnisko konsultāciju uzdevumus viņi nepilda.

KASPARS VINGRIS

SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs

Šobrīd viens pasūtījums nesen ir bijis, un šis pakalpojums tā kā ir nedaudz iepauzēts no viņu puses, jo viņi nav snieguši savu gatavību šo darbu izdarīt.

Izmaiņas viņiem ir jāsaskaņo bez maksas atbilstoši metu konkursa nosacījumiem. Savukārt tas, par ko mēs viņiem maksājam naudu, ir padziļināts izvērtējams vai tehnisku detaļu izvērtējums, vai kaut kādas rekomendācijas mums kā pasūtītājiem vai projektētājiem.

OLITA BĒRZIŅA

Satiksmes ministrijas "Rail Baltica" projekta nodaļas vadītāja

Es nedomāju, ka šis varētu iekavēt, jo tā, pirmkārt, nav kritiskā aktivitāte, otrkārt, mums ir jau šis vizuālais tēls un tālāk jau ir būvprojektētāju uzdevums īstenot šo vizuālo tēlu. 

Jauno “RB Rail” vadītāju, kā arī divus valdes locekļus starptautiskā konkursā paredzēts atrast šī gada laikā. Taču šī gada laikā trim Baltijas valstīm arī jāvienojas, kas būs “Rail Baltica” trases pārvaldītājs, kad tā būs uzbūvēta. Vārdos visas puses piekrīt, ka visā sliežu ceļa garumā tarifiem un standartiem jābūt vienādiem. Domstarpības ir par to, kas iekasēs naudu. 

Raidījums "Nekā personīga"
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  dziļurbumi