Uzturs svētku laikā – ieteikumi, kā gardi paēst, bet ne smagi pārēsties

Daudzi no mums piekritīs, ka šī intensīvā svētku sezona ir veselīgās ēšanas lamatas. Darba balles, pasēdēšanas draugu lokā un, protams, svinības kopā ar ģimeni. Neveselīgās un kārdinošās opcijas ir burtiski degungalā un ne katram izdodas turēties pie sava ierastā ēšanas plāna. Dr. Federa Vācijas-Latvijas Kardioloģijas Privātprakses uztura speciāliste Linda Federa mierina, ka nav vērts plinti mest krūmos, bet gan ievērot dažus ieteikumus, lai svētku sezonā vienīgā lieta, ko uzņemt, ir ciemiņi mājās, ne liekie kilogrami .

Šajā svētku laikā nav arī ieteicams laupīt sev iespēju gardi paēst, aizejot galējībās un pie mammas braukt ar paša sagatavotiem lapu salātiem līdziņemšanas trauciņā, baudīt našķus ar vainas sajūtu vai arī pārēsties līdz nemaņai, bet mierināt sevi ar Jaunā gada solījumu ēst veselīgāk, ko nereti arī aizmirstās piepildīt.

„Maltītes svētku laikā ir liels izaicinājums - tiek ēsts daudz! Tas atstāj iespaidu uz kuņģa - zarnu traktu. Pēc svētkiem mēs vairs nejūtamies labi un mūs moka sirdsapziņa,” atzīst Linda Federa.

Šeit ir daži efektīvi padomi Ziemassvētku ēšanas maratona laikam, lai Jaunais gads neiesākas ar lielāka izmēra bikšu pirkšanu.

Neizvairies no maltītēm, lai vēlāk varētu „pieēsties

Izlaizt brokastis un pusdienas, zinot, ka ir plānots pārēsties pie ekstravagantiem svētku ēdieniem, šķietami izklausās kā laba doma, taču šāds plāns varētu nodarīt vairāk slikta, nekā laba. Tas var būt par cēloni problēmām gan ar cukura līmeni asinīs, gan liekiem centimetriem vēdera apvidū.

Labas brokastis palīdz mazināt izsalkumu un izvairīties no pārēšanās dienas laikā.

Droši paēd gan brokastis, gan pusdienas, lai pie svinību galda būtu mazāks izsalkums. Neaizmirsti arī par sāta sajūtu – kad to izjūti, tad zini, ka tas ir galvenais signāls, lai pārstātu ēst. Pēc pirmās maltītes nobaudīšanas ieturi 10 minūšu pauzi, jo aptuveni tas ir laiks līdz sāta sajūta nonāk arī līdz smadzenēm. Parunājies ar viesiem. Iedzer nedaudz ūdens. Tad vēlreiz pārliecinies, vai tiešām vēlies otro porciju vai tikai nelielu našķi.

Uzvari ar gudrību, ne vēdera ietilpību

Saskaroties ar gardumgardajām izvēlēm pie svētku galda, ir nudien grūti veikt veselībai draudzīgāko izvēli, bet ir daži ieteikumi, lai tas būtu daudz vieglāk:

  • Paņem izmēros nelielāku šķīvi, lai vizuāli sevi nedaudz apmānītu un šķistu, ka ēdiens ir gana daudz, bet tomēr tas būs mazāk, nekā uz izmēros lielajiem pusdienu šķīvjiem. Nelaupi sev iespēju uzlikt uz šķīvja ēdienu, kuru visvairāk kāro;

  • Sāc ar dārzeņiem, lai mazinātu radušos izsalkumu;

  • Ēd lēnām. Smadzenēm ir vajadzīgas vismaz 10 minūtes, lai saprastu, vai ēsts ir gana, vai tomēr vēl ir jūtams izsalkums;

  • Izvairies no alkohola vai ierobežo tā daudzumu. Neaizmirsti, ka stiprinātie dzērieni arī ir kaloriju bumbas;

  • Neatstāj novārtā fiziskās aktivitātes brīvdienās. Nav gluži jāiet skriet pusmaratons un tas pat nav ieteicams pēc bagātīgām vakariņām, bet ierosini visiem kopā doties jaukā pastaigā pa piesnigušiem ceļiem, uzcelt sniegavīru vai izpriecāties pikojoties.

Izgulēties, izgulēties un vēlreiz izgulēties

Nevar noliegt, ka šajā laikā sanāk doties ārpus mājas biežāk, nekā parasti, kas nozīmē, ka doties pie miera nereti izdodas tikai vairākas stundas pēc ierastā laika. Miega trūkums var apgrūtināt cukura līmeņa regulāciju asinīs, un, samazinot gulēšanas ilgumu, var rasties vēlme ēst vairāk un dot priekšroku pārtikai ar augstu tauku saturu un paaugstinātu cukura līmeni. Ieteicams būtu saglabāt tādu režīmu, kurā ir iespējams izgulēties vismaz 7 līdz 8 stundas, lai sevi pasargātu no vēlāka pārēšanās maratona.

Galvenokārt jāatceras, ka būtiskāk par maltītēm un gardiem našķiem šajā svētku laikā ir atrasties blakus saviem mīļajiem. Koncentrējies vairāk uz sirsnīgām sarunām un kopā pavadīto laiku!

Gaišus un saticības pilnus Jums šos svētkus!

Par “Dr. Federa Vācijas – Latvijas Kardioloģijas Privātpraksi”

Dr. Roberts Feders līdz šim ir guvis nozīmīgu darba pieredzi Vācijā un tur arī pierādījis sevi kā zinošs un spēcīgs kardiologs. Studējis medicīnu Rīgas Stradiņa Universitātē un Vācijā, Charité Universitātē, bet kopš 2011. gada praktizēja Berlīnē. Tieši Vācijā pilnībā izgājis kardioloģijas un internās medicīnas rezidentūru. Strādājot Charité Universitātes klīnikā, Deutsches Herzzentrum Berlin un Vivantes klīnikā Berlīnē, guvis pieredzi darbā ar ļoti smagiem saslimšanas gadījumiem. Dr. Roberts Feders ir arī  iztulkojis un izdevis latviešu valodā pazīstamā vācu medicīnas autora Gerda Herolda „Iekšķīgās slimības” grāmatas kardioloģijas daļu. Uztura speciāliste Linda Federa ir beigusi Rīgas Stradiņa universitāti, iegūstot uztura speciālista kvalifikāciju un grādu veselības aprūpē un 2011. gadā uzsāka darba gaitas Vācijā, Berlīnē, strādājot kardioķirurģijas klīnikās - Vācu sirds centrā „Deutsches Herzzentrum Berlin” un Paulīnes klīnikā „Paulinenkrankenhaus Berlin”, kā arī uzņēmumā, kas specializējas individuāla parenterālā uztura ražošanā onkoloģiskiem, dialīzes un īsās zarnas sindroma pacientiem. Strādājot šajās darba vietās, Linda ir guvusi īpaši padziļinātu pieredzi darbā ar kardioķirurģiskiem, kardioloģiskiem, onkoloģiskiem und nefroloģiskiem pacientiem, ieskaitot pacientus ar terminālu nieru mazspēju, kā arī parenterālo barošanu.

Plašāku informāciju par kardiologa Roberta Federa un uztura speciālistes Lindas Federas privātpraksi var uzzināt, apmeklējot mājaslapu https://www.dr-feders.lv/ vai sazinoties pa telefonu +371 245418181.

Ja jūs vairs nevēlaties saņemt informāciju par dr. Federu, lūdzu atbildiet uz šo e-pastu ar vārdu “Atsakos” vai rakstiet uz marija.vorkule@gmail.com.


 

Marija Vorkule
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli