Peldēšana: atbildes no trenera uz 6 visbiežāk uzdotajiem jautājumiem


public. foto
Vasara ir vispiemērotākais laiks, lai peldētos dabā, vēl jo vairāk, šī gada laika apstākļi mūs lutina! Ja vēlaties peldēt pareizi un ne sliktāk kā profesionāļi, tad ir jāņem vērā dažas nianses. "Piemēram, ūdens augšējais slānis vienmēr būs siltāks par apakšējo, un peldēšana dziļāk, kur ūdens ir aukstāks, var izraisīt krampjus. Šādā gadījumā svarīgi ir saglabāt mieru un censties aizpeldēt līdz krastam. Ja tas neizdodas, protams, ir jāsauc pēc palīdzības. Tieši tāpēc uz atklātajām ūdenskrātuvēm iesaku doties kopā ar citiem cilvēkiem," – iesaka Edijs Cīrulis, treneris ar daudzu gadu pieredzi, piebilstot, ka pēc krampjiem konkrētajā dienā nav ieteicams peldēties.

Lai samazinātu krampju risku, ir svarīgi pirms peldēšanās iesildīties - tas palīdzēs pat ja jūs vēlaties tikai «papeldēties», nevis ilgi peldēt. Tāpat palīdz arī rūdīšanās – kontrastdušas, kuras pieradinās ķermeni pie ūdens temperatūras svārstībām un stiprinās imunitāti. “Ja esat nolēmuši nopietni nodarboties ar peldēšanu, vasara ir piemērots laiks šo sporta veidu izmēģināt bez maksas. Iesācējiem ir nepieciešams ņemt vērā dažus aspektus, ” stāsta sporta zīmola 4F vēstnesis.

Cik ilgi jāpeld un vai ir nepieciešama iesildīšanās? Tā kā peldēšana ir nopietns sporta veids, lai nenodarītu sev pāri, ir svarīgi iesildīties un atsildīties: sākumā ir jāizstaipās un pēc tam vienmērīgā tempā jāpeld 10-20 minūtes. Atsildīšanām ir jāaizņem 5-10 minūtes, un tāpat ir vēlams to noslēgt ar stiepšanos. Pats treniņš var būt sadalīts vairākos intervālos, kuros temps ir vairāk vai mazāk aktīvs. “Peldēšanas iesācējam treniņš var ilgt tikai 10 minūtes – iesākumam un pareizas tehnikas ievērošanai visos etapos ar to būs gana. Ar pieredzi treniņa laiks var palielināties līdz pat 45 minūtēm un vairāk. Ļoti svarīga ir ūdenstilpnes izvēle – nepieredzējušam peldētājam labāk iesaku peldēties ezeros, nevis upēs. Arī peldoties jūrā ir jābūt uzmanīgam, jo viena lieta ir peldēt mierīgos apstākļos, taču cita - vējainos un viļņos. Atklātās ūdenstilpēs labāk peldēties kopā ar citiem cilvēkiem,” iesaka E. Cīrulis. Treneris piebilst, ka, protams, peldēties baseinā ir daudz vienkāršāk: “Ja izmantojam analoģiju ar skriešanu, tad peldēšana baseinā, kurā ir silts un mierīgs ūdens, ir gluži kā skriešana pa skrejceļu sporta zālē, pa kuru skriet ir daudz vienkāršāk kā uz ielas. Treniņš atklātā ūdenstilpnē ātrāk stiprina muskuļus, un ir bezmaksas.”

Kāds peldēšanas stils ir ieteicams iesācējiem?  Kas attiecas uz peldēšanas tehniku iesācējiem, visvieglāk peldēt ir brasā vai uz muguras – tādā veidā ķermenis tik ātri nenogurs. Svarīgi ir pareizi elpot: regulāri un pārmaiņus. Vislabāk būtu apgūt elpošanas tehniku profesionāla peldēšanas trenera vadībā.

Vai ir dzimumam ir nozīme? “Nē, bet vecumam gan ir,” stāsta zīmola 4F vēstnieks, “pieaugušam cilvēkam nav ieteicams peldēt, ja nesen ir slimots un imunitāte ir novājināta. Pārējos gadījumos peldēšana tikai stiprinās imunitāti. Kas attiecas uz bērniem, viņus ir jāpieskata: bieži var redzēt bērnus, kas turpina spēlēties ūdenī pat tad, kad zobi jau klab un lūpas ir palikušas zilas. To nedrīkst pieļaut, jo tādējādi bērns var nopietni saslimt. ”

Vai pirms peldēšanas drīkst ēst un dzert? Treneris iesaka neēst 1,5-2 stundas pirms peldes, īpaši tad, ja runa ir par treniņu. “Šis noteikums attiecas uz visiem sporta veidiem, taču ūdenī sajūtas var būt īpaši nepatīkamas, jo spiediens uz kuņģi un sirdi ir stiprāks. Pēc peldēšanās drīkst ēst, protams, ja jūs negrasieties pēc 20-30 minūtēm atkal peldēt. Ja Jūs esat lietojis alkoholiskus dzērienus, tad par peldēšanos varat aizmirst – šādā gadījumā ūdeni var “lietot” tikai dzeramā veidā,” skaidro treneris.

Vai peldēšanā ir nozīme peldkostīmam? Peldkostīma vai peldbikšu izvēlē vissvarīgākais ir komforts. Veikalā mērot peldkostīmu apsēdieties, kustiniet rokas, citiem vārdiem sakot, pārliecinieties, ka nekur nekas neberž un peldkostīms nesaplīsīs nepiemērotā brīdī. Ja plānojat peldēt atklātā ūdenstilpnē un vēsākos mēnešos, tad iesaku iegādāties hidrotērpu, jo tas saglabā ķermeņa siltumu, taču jāņem vērā, ka pašlaik mēs nerunājam par peldēm ziemas mēnešos – tām ir jāgatavojas laicīgi un ir jāapgūst cita tehnika. Pagarinātie peldkostīmi ilgāk saglabā ķermeņa siltumu, bet tie nebūs piemēroti, ja Jūs apvienojat peldi un ar atpūtu pludmalē un sauļošanos.

Vai tā ir taisnība, ka peldēšana ir labākais sporta veids?  Treneris uzskata, ka šāds viedoklis nav nesaprātīgs, jo peldēšana pozitīvi ietekmē veselību un ķermeņa formas, uzlabo sirds un asinsvadu sistēmas darbību, elpošanas sistēmu, palielina plaušu apjomu, uzlabo muskuļu masu un tonizē tos. Noteiktos apstākļos, piemēram, ievērojot pareizu uzturu, režīmu un trenējoties, peldēšana samazinās zemādas tauku daudzumu, it īpaši, ja peldēsieties aukstā ūdenī. “Peldēšana ir noderīga balsta un kustību aparātam, jo treniņu laikā tiek izmantotas vairāk muskuļu grupas, kā arī tiek stiprināta mugura. Peldēšana tiek izmantota kā daļa no rehabilitācijas dažādu traumu vai slimību gadījumos. Īsāk sakot, vasara ir īstais laiks izmēģināt šo brīnišķīgo sporta veidu,” komentē E. Cīrulis.

Bildes: https://failiem.lv/u/m9g2qq7c

OTCF

Uzņēmuma OTCF pamatā ir aizraušanās ar sportu. Mēs esam specializējušies sporta apģērbu un aksesuāru izstrādē, ražošanā un pārdošanā gan profesionāliem sportistiem, gan sporta entuziastiem. Mūsu klāsts aptver zīmolus 4F, „4F Junior”, „Outhorn” un „4Faces”, kas veido sporta apģērbu veikalu tīklu. Mēs apvienojam pasaules klases tehnoloģijas, stilu un modi. Pašlaik Latvijā darbojas pieci 4F veikali, kas atrodas „Rīga Plaza”, „Domina Shopping”, „Origo”, “Akropole” un „Valleta”. Polijā atrodas gandrīz 180 firmas tirdzniecības vietu, turklāt zīmols 4F ir pārstāvēts vairāk nekā 300 sporta apģērbu mazumtirdzniecības veikalu 33 valstīs. Zīmola 4F īpašnieka OTCF piecgadu attīstības plānā ir paredzēta pakāpeniska klātbūtnes palielināšana jaunos tirgos un vairāku vienzīmola veikalu atvēršana Centrāleiropā un Austrumeiropā. 4F ražojumu augsto kvalitāti ir atzinīgi novērtējušas vairāku valstu Olimpiskās komitejas, arī Latvijas Olimpiskā komiteja, kas ar OTCF noslēdza līgumu par īpašas kolekcijas izveidi Latvijas sportistiem, kuri 2018. gadā piedalījās ziemas olimpiskajās spēlēs Phjončhanā. 

Marija Vorkule
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana